– Jag hoppas att publiken ska känna sig delaktig. Det är ett samtal mellan kompositör, artist och publik. Alla parterna måste vara med för att det ska bli något, säger klarinettisten Staffan Mårtensson.
– Det är jättefint att vara tillbaka, säger cellisten Per Nyström, som tidigare har spelat här tillsammans med Camerata Nordica.
– Svensk musik är beroende av dessa eldsjälar. Skulle inte de hålla på skulle det inte bli något, tillägger han.
Ljuset strilar in genom Marieborgskyrkans fönsterfyllda vägg. Salen är luftig, men ändå intim. Inleder kvällen gör sopranen Cecilia Alrikson, ackompanjerad av pianisten Zlata Chochieva, och det är kompositören Franz Schubert som står på programmet.
– Franz Schubert måste ha komponerat som driven av en feber, maniskt, säger Cecilia Alrikson.
Schubert hann skapa otaliga verk, trots att han dog redan vid 31 års ålder. Musikerna bjuder på sex stycken ur Schuberts katalog, bland andra "Der Musensohn", "Die forelle" och "Auf dem wasser zu singen". I stycket "Der hirf auf dem Felsen" ansluter också Staffan Mårtensson på klarinett.
Det här är andra året för Västerviks Kammarmusikfestival, som arrangeras av Västerviks Orkesterförening. Tanken är att festivalen ska bli ett återkommande inslag. De gästande musikerna har gedigna CV:n och fina utmärkelser i bagaget. Näst ut är Per Nyström på cello, med Zlata Chochieva kvar vid pianot.
– 1897 var ett katastrofalt år för Rachmaninoff. Då totalsågades hans första symfoni. Det tog honom tre år av hypnos att komma över det, men sedan skrev han det som kanske blev hans främsta verk, säger Per Nyström.
Och så stämmer de upp till Cellosonat. Senare under kvällen väntade bland annat "Klarinettsonat i F moll" av Johannes Brahms. Programmet fortsätter med konserter under både lördag och söndag.