Konstnärsparet Gerda Wegener (Alicia Vikander) och Einar Wegener (Eddie Redmayne) lever tillsammans i Köpenhamn på 1920-talet. De har ett nära och varmt förhållande och de ställer upp för varandra. När hennes modell en dag inte dyker upp får Einar vackert trä på sig ett par tunna strumpor och pressa in fötterna i ett par klackskor.
En fysisk väckarklocka i form av silke mot bar hud startar en process i Einar. Plötsligt bär han hennes underkläder. Hon sminkar upp honom till en fest och går med på att kalla sin nya "väninna" för Lili. Men när hon vill sluta leka är Einar egentligen redan borta. Kvar finns Lili. Och ett äktenskap i kris.
Att de skickliga skådespelarna Alicia Vikander och Eddie Redmayne har blivit Oscarsnominerade för sina insatser är inte förvånande. Hennes birollsnominering framstår dock som ren taktik inför galan, i själva verket är Gerda den riktiga huvudrollen. Det är genom hennes uppoffrande kärlek som regissören Tom Hooper ("The king's speech") filtrerar dramat.
Det ett trist val. När Einar Wegener blev Lili Elbe var det första gången en könskorrigerande operation genomfördes. Nog kunde väl Lilis historia fått stå i förgrunden? Visst gör Eddie Redmayne ett bra försök att skildra Lili Elbes kamp för att bli den hon egentligen varit inombords hela livet. Men det blir bara utanpåverk, publiken får aldrig en chans att riktigt förstå henne.
Filmen räddas av att Alicia Vikander är en sådan lysande stjärna. (TT)