Syster och Bror Àr desperata. Det namnlösa tvillingparet stÄr utan bostad, jobb, pengar och skyddsnÀt. Hon Àr impulsiv och lÀttantÀndlig, han Àr traumatiserad och stum, och de klamrar sig fast vid varandra medan de sjunker.
SĂ„ dyker en möjlighet upp i den undre vĂ€rlden, ett till synes enkelt jobb: att hĂ€mta och lĂ€mna varor pĂ„ olika adresser. Men det dröjer inte lĂ€nge förrĂ€n syskonen inser att varorna Ă€r mĂ€nniskor â unga kvinnor och flickor frĂ„n andra lĂ€nder.
Kanalisera ilska
Den omtalade svenska filmen "Dogborn" Àr skriven och regisserad av Isabella Carbonell, som har kÀnt ett starkt behov av att sÀtta sökarljuset pÄ trafficking i Sverige.
ââDet finns inget annat val för mig. Jag Ă€r inte politiker eller polis eller socialarbetare sĂ„ det Ă€r sĂ„ hĂ€r jag kan bidra. Om jag inte gjorde nĂ„gonting sĂ„ skulle jag förmodligen bli spritt sprĂ„ngande galen, för jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla arg hela tiden pĂ„ det hĂ€r. Det blir ett sĂ€tt att kanalisera den ilskan, sĂ€ger hon nĂ€r vi trĂ€ffas i en lunchtom biosalong i Stockholm.
Isabella Carbonell ville ocksÄ undersöka vad som hÀnder nÀr ett offer tvingas ta rollen som förövare för att överleva.
ââJag och skĂ„despelarna pratade mycket om deras plats i det hĂ€r systemet, dĂ€r utsatta tvingas vĂ€nda sig mot varandra. Det handlar inte om att man vill tjĂ€na en massa pengar, utan att man hĂ€nger frĂ„n en klippavsats. "Vad mĂ„ste jag göra för att kunna ta mig upp igen och inte ramla ner och dö?".
Debut
Tvillingarna spelas av Silvana Imam och Philip Oros, som blev nÀra vÀnner under filminspelningen. Oros har gÄtt pÄ Lee Strasbergs anrika teaterskola i New York och spelat i en rÀcka tv-serier, medan hiphopartisten Imam gör sin skÄdespelardebut i "Dogborn". Men hon tvekade aldrig inför att tacka ja.
ââJag kĂ€nde att storyn var viktig att förmedla, och sĂ„ tyckte jag att det kĂ€ndes kul att pröva pĂ„ nĂ„gonting nytt. Jag tar konsten som den kommer, för att citera Rikard Wolff. Och jag kĂ€nde att jag faktiskt kunde göra den hĂ€r rollen, fastĂ€n jag aldrig hade skĂ„despelat.
Hur visste du att du kunde det?
ââDet Ă€r vĂ€ldigt intuitivt, precis som med musiken. Jag Ă€r inte utbildad rappare och har inte hĂ„llit pĂ„ med musik i hela mitt liv â jag slĂ€ppte mitt första album nĂ€r jag var 27, efter att ha pluggat psykologi och engelska. Jag bara följer mitt hjĂ€rta och gör som jag kĂ€nner. Och det hĂ€r kĂ€ndes rĂ€tt, sĂ€ger Silvana Imam.
Som tittare hÄlls man i en skruvstÀdsgrepp av filmens tunga Àmne och tÀta thrillerkÀnsla. Men under inspelningen, mellan tagningarna, var stÀmningen lÀttsam.
ââDet tror jag var nödvĂ€ndigt, sĂ„ att man inte gick och grottade ner sig i de hĂ€r tunga omstĂ€ndigheterna â ibland var det svĂ„rt att vĂ€rja sig för vad man skildrade, sĂ€ger Philip Oros.
Silvana Imam hÄller med:
ââJa, vi sĂ„g faktiskt till att peppa varandra och slappna av mellan tagningar. Scenerna var redan jobbiga som de var. SĂ€g att det Ă€r en scen dĂ€r ett barn ska sĂ€ljas â dĂ„ Ă€r du i den kĂ€nslan. Sen vill du inte vara i den kĂ€nslan.
Ansvar
Isabella Carbonell hade dÀremot en klump i magen under hela inspelningen. Hon oroade sig för att "Dogborn" skulle bli ytterligare ett led i exploateringen av traffickingoffer, sÀrskilt eftersom tvÄ av skÄdespelarna, Mia Liu och Emma Lu, har kinesiska rötter.
ââSom vit filmskapare hade jag ett sĂ€rskilt ansvar att inte förvĂ€rra den sexualiseringen och exploateringen som finns av flickor och unga kvinnor av östasiatiskt ursprung. Det var nĂ„got som jag hade mardrömmar om nĂ€stan varje natt under hela inspelningen. Men jag tycker att det Ă€r bra att jag kĂ€nde sĂ„, för man ska ta det ansvaret pĂ„ allvar.
TT: Vad hoppas ni att publiken fÄr med sig frÄn filmen?
ââAtt mĂ€n ska sluta köpa vĂ„ldtĂ€kter, sĂ€ger Silvana Imam.