Emil Arvidson har intervjuat gangsterrappare, musikproducenter, jurister och Ă€ven politiker för att beskriva den scen som har vĂ€xt fram inom svensk hiphop de senaste Ă„ren. En svĂ„r uppgift â som stĂ€lldes pĂ„ sin spets i och med mordet pĂ„ artisten EinĂĄr i oktober 2021.
ââFrĂ„n början var jag tveksam till om jag skulle skriva om EinĂĄr överhuvudtaget. Han skiljer sig frĂ„n de andra artisterna i och med att han har en helt annan bakgrund, men nu gick det inte att undvika. MĂ„nga artister antar rent mytiska proportioner och han har blivit en centralfigur efter sin död.
Skrev i realtid
Efter rapparens bortgÄng uppstod en debatt om hur allt fokus hamnade pÄ att en vit artist bosatt i Hammarby Sjöstad sköts ned pÄ gatan, nÀr ytterligare 46 personer föll offer för gÀngvÄldet samma Är.
NÀr det skedde hade Emil Arvidson redan fÄtt tvÄ böcker antagna av Bonnierförlaget Forum: en om gÀngkriminalitet och en om svensk gangsterrap. Den senare Àr den som precis har kommit ut.
ââDet har varit en utmaning att skriva i realtid och att försöka fĂ„ ihop en sammanhĂ€ngande historia. Det sista kapitlet skrev jag för bara nĂ„gra veckor sedan, om vĂ„ldsvĂ„gen vi befinner oss i just nu i Stockholm.
SjÀlv bor Emil Arvidson i BredÀng, en förort som hyser sÄvÀl kulturarbetare som gÀngkriminella. Han exemplifierar hur algoritmerna i sociala medier har gjort att mÀnniskor numera lever i separata verkligheter, nÄgot som göder gangsterrappens skuggsidor.
ââJag stötte pĂ„ ett gĂ€ng tioĂ„ringar som frĂ„gade om jag Ă€r civilpolis. Jag försökte förklara mitt jobb som musikjournalist, men de var inte imponerade av att jag har intervjuat Jay-Z eller 50 Cent, de visste knappt vilka de Ă€r. De lyssnar bara pĂ„ BredĂ€ngs lokala gangsterrapstjĂ€rna, som polisen pekar ut som en högt uppsatt gĂ€ngkriminell i BredĂ€ngsnĂ€tverket. Han Ă€r deras förebild och idol.
Anonymt konto
Emil Arvidson har skapat ett anonymt Tiktokkonto dÀr han bara följer gÀngkriminella och gangsterrappare. Det har genererat ett mörkt flöde med "sjuka grejer" som postas i en vÀrld som befinner sig allt lÀngre frÄn det etablerade mediesamhÀllet.
ââDet Ă€r en ganska konstig del i debatten, att man pekar ut de hĂ€r ungdomarna och tror att de ska kunna lösa den komplicerade frĂ„gan med gĂ€ngkriminalitet. Det kĂ€nns sĂ€kert bĂ€ttre att kunna skyffla problemen nĂ„gon annanstans och det tycker jag att debatten om gangsterrap gör. Den blir en tacksam mĂ„ltavla för all frustration, all sorg och allt mörker som kommer med gĂ€ngkriminaliteten.
NĂ€r Emil Arvidson för 20 Ă„r sedan jobbade med att bevaka hiphopscenen var situationen en helt annan. Artisterna lĂ€ste musikrecensioner och sĂ„g kontakten med etablerade medier som en vĂ€g till ett annat liv. Samtidigt kunde de bli arga nĂ€r de kĂ€nde sig missförstĂ„dda â men inte pĂ„ samma sĂ€tt som i dag.
ââJag var en jobbig musiknörd som skrev skarpa sĂ„gningar. En gĂ„ng hade min kompis skrivit en dĂ„lig recension av en stor svensk rappares skiva och rapparens kompisar började slĂ„ss med oss i en kĂ€llare pĂ„ en bar. Men det var liksom det vĂ€rsta som hĂ€nde. Nu finns inte den typen av musikjournalistik, men jag kan inte se att det hade gĂ„tt att skriva syrligt om nĂ„gon av VĂ„rbynĂ€tverkets rappare. Det görs ju i alla fall inte och hade nog kunnat leda till en helt annan slags hotbild.
"Hittar publik ÀndÄ"
Att en del musikgalor inte lĂ€ngre delar ut priser till gangsterrappare och att medier presenterar gangsterrappen som uteslutande problematiskt leder enligt Emil Arvidson till att kulturen trycks bort â men inte att den försvinner.
ââDe hittar sin publik Ă€ndĂ„, via sociala medier och radikaliseras Ă€nnu mer nĂ€r de inte blir granskade. Vi som samhĂ€lle kan inte bara ta ett kliv bort frĂ„n vĂ€rldens största musikkultur och tro att det dĂ€r löser sig av sig sjĂ€lvt om vi bara tar avstĂ„nd. FörĂ€ndrar vi nĂ„got pĂ„ riktigt om vi ger en P3 Guld-statyett till Victor Leksell i stĂ€llet för Yasin?