I skĂ„despelaren Stina Ekblads liv har poesin, orden och skrivandet alltid haft en viktig plats. Redan som barn skrev hon dramatiska berĂ€ttelser dĂ€r hon gav fantasin fritt spelrum, och under tonĂ„ren fylldes skrivhĂ€ftena av dikter â men författardrömmarna lades pĂ„ hyllan nĂ€r teatern kom in i hennes liv.
Efter en lÄng karriÀr pÄ scen och film fattade Stina Ekblad för ett par Är sedan slutligen beslutet att ta tjÀnstledigt frÄn sin tjÀnst pÄ Dramaten och istÀllet Äka till Italien för att hÀnge sig Ät skrivandet.
Tanken var att samla ett antal av de dikter som betytt mycket för henne och skriva betraktelser utifrĂ„n dessa â men dikterna visade sig vĂ€cka minnen som pockade pĂ„ uppmĂ€rksamhet. Och det ledde i sin tur till att boken "HĂ€r brusar strömmen förbi" blev alltmer sjĂ€lvbiografisk under arbetets gĂ„ng, berĂ€ttar hon.
ââJag hade inte tĂ€nkt att det skulle bli sĂ„ memoaraktigt som det blev utan mer som funderingar kring de hĂ€r specifika dikterna. Men jag mĂ€rkte att nĂ€r jag skrev helt ocensurerat sĂ„ var det mycket roligare â dĂ„ lĂ€t jag dikterna öppna min minneskista.
"StÄr vid sidan om"
Att det blev just teatern och inte skrivandet som Stina Ekblad skulle Àgna sig Ät i livet handlar mycket om lekens betydelse, berÀttar hon.
ââLeken Ă€r nĂ„got vĂ€ldigt kroppsligt som innebĂ€r att man kan vara helt involverad i sitt skapande med hela sitt jag. Att sitta vid ett skrivbord och fundera Ă€r fint, men jag ville mera, och jag minns tydligt upplevelsen nĂ€r jag insĂ„g att man inte sjĂ€lv mĂ„ste skriva det man gestaltar. Den fullkomliga annekteringen av kroppen som ett fantasins fria redskap â den kĂ€nslan var oemotstĂ„ndlig.
Kapitlen i "HĂ€r brusar strömmen förbi" inleds med dikter av bland andra Gustaf Fröding, Karin Boye, MĂ€rta Tikkanen och Edith Södergran â poeter som betytt mycket för Stina Ekblad. Bokens titel Ă€r ocksĂ„ hĂ€mtad ur Södergrans dikt "Ankomst till Hades" â och att det blev just denna rad kĂ€ndes sjĂ€lvklart, sĂ€ger Stina Ekblad.
ââDels handlar dikten om Edith, men den handlar ocksĂ„ om kĂ€nslan jag har av att stĂ„ utanför medan det brusar omkring mig, medan det hĂ€nder nĂ„got som jag inte deltar i â pĂ„ gott och ont. Att stĂ„ vid sidan av kĂ€nns ensamt men ocksĂ„ uppfordrande och det Ă€r en grundlĂ€ggande livsupplevelse jag har haft.
EfterstrÀvar struktur
"HĂ€r brusar strömmen" tar sin utgĂ„ngspunkt i Stina Ekblads barndom i den österbottniska byn Solf, följer henne dĂ€refter till scenskolan i danska Odense, vidare till filminspelningar och teateruppsĂ€ttningar pĂ„ vĂ€rldens scener â och mycket i boken kretsar ocksĂ„ kring skĂ„despeleriet.
Stina Ekblad berĂ€ttar hur hon pĂ„ teatern ogillar det diffusa och istĂ€llet efterstrĂ€var ramverk och regler â och dĂ€rför beundrar regissörer som Ingmar Bergman, Mats Ek och den tyske regissören Michael Thalheimer för att de i arbetet varit "petnoga, vĂ€lförberedda och strukturerade".
Och att det skulle rÄda ett motsatsförhÄllande mellan att Àlska lek och samtidigt efterstrÀva regler och ramverk stÀmmer inte, sÀger hon.
ââDet finns de som lĂ€ttar pĂ„ vingarna, svĂ€var i vĂ€g och improviserar. Det kan inte jag, men jag har lekförmĂ„gan. Om en regissör presenterar en intressant idĂ© för mig kan jag göra sĂ„ mycket av den. Ger mig regissören en tankevĂ€rld och struktur â dĂ„ kan jag vara helt fri och skapa ovĂ€ntade smĂ„ underverk.
"Upplever lÀttnad"
Att skriva boken har stundtals varit en smÀrtsam process, men nÀr den nu Àr fÀrdigskriven och snart ges ut upplever Stina Ekblad en lÀttnad.
ââSkrivandet, precis som skĂ„despelararbetet, Ă€r en vĂ€ldigt sensuell process, och det Ă€r en lĂ€ttnad att sedan kunna lĂ€mna ifrĂ„n sig orden. Att Ă„terskapa en kĂ€nsla och Ă„tervĂ€nda i tiden har varit lite smĂ€rtsamt ibland, och nu nĂ€r boken Ă€r klar kĂ€nner jag mig vĂ€ldig lĂ€tt och glad. För det har funnits nĂ„got som lĂ€ngtat efter att bli formulerat, sĂ€ger hon.