Den 29 januari 1979 tar 17-Ă„riga Brenda Ann Spencer gevĂ€ret hon fĂ„tt i julklapp â fast hon önskade sig en radio â och skjuter mot skolan mitt emot huset dĂ€r hon bor med sin pappa. Hon dödar rektorn och en av skolans anstĂ€llda, och skadar Ă„tta barn. Sedan lĂ„ser hon in sig i huset i timmar och nĂ€r en journalist ringer henne och frĂ„gar varför hon gjorde det svarar hon: "I just don't like Mondays".
DÄdet i San Diego brukar beskrivas som USA:s första skolskjutning och hennes iskalla svar pÄ reporterns frÄga inspirerade senare samma Är Bob Geldof och hans dÄvarande band Boomtown Rats till lÄten "I donŽt like Mondays".
NÀr Clara Clementine Eliasson skrev "Mot San Francisco" var Àven hon inspirerad av Brenda Ann Spencers tragiska öde och gÀrning.
ââJag var deppig, gick in pĂ„ Youtube och kollade pĂ„ seriemördare och sĂ„ fastnade jag för den hĂ€r personen. Jag har skrivit vĂ€ldigt lĂ„ngt ifrĂ„n mig sjĂ€lv, ur en medelĂ„lders kvinnas perspektiv, om en tid och plats jag aldrig upplevt och om en sorts kĂ€rlek jag inte heller har upplevt sjĂ€lv. Det kĂ€ndes befriande.
IfrÄgasatt
"Mot San Francisco" Àr endast löst baserad pÄ Spencers öde och dÄd, Clara Clementine Eliasson fantiserar i sin roman fritt kring personer, miljöer och hÀndelser. Huvudpersonen Julie Àr granne och bÀsta vÀn till romanfiguren B, skolskytten. Handlingen rör sig mellan tiden före och kring skjutningen 1979 och 2019, dÄ Julie dels Àr mamma till tvÄ tonÄrsdöttrar som ser ned pÄ henne, dels sitter fast i ett Àktenskap som egentligen varit över sedan lÀnge. Men hennes minnen av B Àr fortfarande starka, och kÀnslorna likasÄ. Clara Clementine Eliasson inspirerades av Julianne Moores gestaltning av hemmafrun Laura Brown i "Timmarna" nÀr hon skapade Julie.
ââJag sĂ„g "Timmarna" flera gĂ„nger sommaren nĂ€r jag var tolv Ă„r och jag blev berörd av den karaktĂ€ren redan dĂ„. Jag tĂ€nkte att sĂ„ dĂ€r fĂ„r mitt liv aldrig bli. Jag vill inte vara den som vaknar upp en dag och tĂ€nker "oj, Ă€r det hĂ€r allt det blev?".
Hon berĂ€ttar tidigt under intervjun hur nervös hon Ă€r â att ge ut en bok har lĂ€nge varit hennes dröm och nu ska den uppfyllas.
ââNĂ€stan ingen har fĂ„tt lĂ€sa den. Inte min man, inte mina förĂ€ldrar, inte mina vĂ€nner. Jag tĂ€nker att förlaget har lurat mig och att ingen kommer att gilla den.
Flera av hennes vÀnner har ifrÄgasatt varför hon vill skriva just den hÀr romanen. Varför hon ska skriva om en medelÄlders kvinna i en stad dÀr hon aldrig varit, och om nÄgot sÄ hemskt som en skolskjutning.
ââJag blev sur och tĂ€nkte att jag fĂ„r vĂ€l skriva om vad jag vill.
En annan vÀrld
Men nĂ€r romanen refuserades av nĂ„gra förlag förra hösten tĂ€nkte hon att de kanske hade rĂ€tt. Hon började skriva pĂ„ en ny berĂ€ttelse, som lĂ„g nĂ€rmare hennes eget liv â om en person som drabbas av en 30-Ă„rskris och reser i vĂ€g för att hitta sig sjĂ€lv.
ââHelt ointressant egentligen! Men mer i tiden för vad som ges ut nu, sĂ€rskilt av debutanter. Jag kan Ă€lska att lĂ€sa autofiktion men kĂ€nner inte att jag har nĂ„got att skriva i den fĂ„ran. Jag fastnar för de stora historierna, som tar en till en helt annan vĂ€rld.
Och Clara Clementine Eliasson ÄtervÀnde till berÀttelsen om Julie och B. I vintras skickade hon den till ytterligare ett förlag som nappade direkt. VÀnnernas pÄpekande om att hon riskerar att romantisera en brottsling finns kvar i hennes huvud, men hon har bestÀmt sig för att det Àr den hÀr historien hon vill berÀtta.
ââJag Ă€r lite rĂ€dd för det dĂ€r. Har jag rĂ€tt att lĂ€gga ett slags skimmer över sĂ„ allvarliga grejer som prostitution, vĂ„ldtĂ€kter och en skolskjutning?
TT: Vad har du landat i dÄ?
ââInte sĂ„ mycket mer Ă€n att jag sjĂ€lv hade velat lĂ€sa exakt det jag nu har skrivit.
VÄren och sommaren har för Clara Clementine Eliasson, likt för mÄnga andra, blivit en jobbmÀssigt lugnare period Àn planerat. Hon har förlorat flera av sina frilansuppdrag pÄ grund av covid-19 och nu vÀntar hon pÄ att romanen ska ges ut.
ââJag har ingen inkomst utan jag bara solar och lĂ€ser gamla romaner. Det kĂ€nns som en romantisk bild av hur jag tĂ€nkte att mitt vuxenliv skulle vara. Vi fĂ„r se hur lĂ€nge det hĂ„ller i sig.