Wagnersångerska blir ny operachef

Med Wagnersångerskan och rektorn för Operahögskolan, Birgitta Svendén, får Kungliga Operan sin första kvinnliga operachef. Nya, oväntade konstellationer, breddad repertoar och ett nytt operahus står högt upp på hennes priolista.

Kungliga Operans första kvinnliga operachef, Birgitta Svendén. Hon kommer inte att jobba särskilt för att lyfta fram just kvinnliga artister. ”Jag funderar inte så mycket i kvoteringar. Jag tycker att min uppgift är att ta tillvara på de kvinnor som är helt rätt för att jobba inom operakonsten som sådan”, säger hon.Foto: Kerstin Carlsson/Scanpix

Kungliga Operans första kvinnliga operachef, Birgitta Svendén. Hon kommer inte att jobba särskilt för att lyfta fram just kvinnliga artister. ”Jag funderar inte så mycket i kvoteringar. Jag tycker att min uppgift är att ta tillvara på de kvinnor som är helt rätt för att jobba inom operakonsten som sådan”, säger hon.Foto: Kerstin Carlsson/Scanpix

Foto:

Kultur och Nöje2007-12-12 00:05
Bland de avgörande meriterna finns en gedigen internationell karriär. Efter att ha lämnat sin trygga anställning på just Kungliga Operan sjöng Birgitta Svendén bland annat på La Scala, Metropolitan och Covent Garden. Under 1980- och 90-talen var hon flitigt anlitad på de Wagnerska festspelen i Bayreuth. I slutet av 80-talet debuterande hon på Metropolitan i New York. Hon har blivit kysst av Pavarotti i "Rigoletto" och arbetat mycket tillsammans med Esa-Pekka Salonen.Därmed har hon också ett brett internationellt kontaktnät vilket enligt teaterchefen och vd:n Anders Franzén blir allt viktigare för en operachef i dag. - Det är ju alltid trevligt att kunna övertala sina utländska kollegor att göra ett gästspel i Stockholm och se att den här scenen kan hålla en fantastisk kvalité på internationell nivå. Jag känner också att jag går in i ett skede där Operan befinner sig i stark utveckling. Min företrädare Menno Feenstra har breddat repertoaren ordentligt och vi hade en fantastisk premiär i lördags, säger Birgitta Svendén apropå Mats Eks kritikerhyllade regidebut på Operan med "Orphée". - Ofta är det just de olika konstellationerna som är avgörande för att magin uppstår i en föreställning eller att den uteblir. Jag tror på den här processen där man frigör mycket kreativitet hos varandra när man kommer från olika områden. Och konstområdet är ju i dag ganska brett, och det tror jag vi ska fundera på: finns det andra infallsvinklar?Sedan två år är Birgitta Svendén rektor för Operahögskolan i Stockholm och kommer att stanna där till 2009 för att avsluta det arbete hon är mitt inne i. Under tiden leds arbetet på Operan av teaterchefen Anders Franzén som tänker sig en tät telefonkontakt med sin tillträdande kollega. En chefsdirigent som bär ansvar för kontinuiteten i Hovkapellet, samt ett nytt operahus tänker hon också jobba hårt för.- Vi älskar vårt gamla hus. Det sjuder i väggarna av kreativititet, men ska vi kunna bedriva ett internationellt samarbete, då behöver vi också ett nytt modernt hus, det kommer jag att driva som en av huvudfrågorna.
Birgitta Svendén
Född: 1952.Bakgrund: Född i Porjus, uppväxt i Voullerim. Blev på allvar intresserad av opera under utbildningen till sångpedagog på Musikhögskolan i Stockholm. Började på Operan i Stockholm 1981, direkt efter avslutad utbildning. Lämnade sin anställning 1995, samma år som hon blev hovsångerska, men har hela tiden återkommit för gästspel. Sjöng så sent som 2004 i Operans uppsättning av "Christina".Sedan 2005 rektor för Operahögskolan i Stockholm.Som operachef blir hon den konstnärliga ledaren. Hon tillträder 2009 för ett femårigt förordnande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!