Visfestivalen fick turistpris
Visfestivalen i Västervik vann i går pris när Regionförbundet i Kalmar län uppmärksammade turistnäringen i länet. I fyra av sex klasser fanns det nominerade från Västervik, men förutom Visfestivalen gick de andra lottlösa från tillställningen.
Visfestivalen var nominerade i kategorin Bästa mediemagnet och konkurrerade med både fotbollslaget Kalmar FF och Astrid Lindgrens karaktär Pippi Långstrump. Juryn konstaterade att Visfestivalen samlar landets bästa visartister och lockar stor publik och många journalister, vilket gjort arrangemanget till Västerviks mest kända varumärke.
På plats i Vida konsthall i Halltorp på Öland fanns Cajsa-Stina Åkerström för att mottaga priset, som består av en ovanlig glasskulptur och 5 000 kronor. Hansi Schwarz befann sig på den finlandsbåt där en mindre variant av festivalen gått av stapeln de senaste dagarna och väntades till Stockholm sent på torsdagskvällen, där han skulle överraskas med nyheten om utmärkelsen.
Även i tre andra kategori fanns det nominerade med anknytning till Västervik.
I kategorin Bästa ideella kraft var Västervik Speedway nominerade. Föreningen nominerades för det hårda arbete som lagts ner för att ta laget till SM-final och vinna guldet, något som enligt motiveringen gett Västervik ovärderlig uppmärksamhet. Men något nytt pris vann inte klubben och utmärkelsen gick istället till ett kulturcentrum i Torsås.
Inte heller Idö gästgiveri vann priset i den kategori de var nominerade i. I den fria klassen, under rubriken Bästa omstart, nominerades ägarna till restaurangen för att ha skapat en skärgårdspärla och upprättat anläggningens goda rykte.
Och i klassen Bästa nytänkare var arkitekten Bertil Dolk nominerad för att ha räddat kulturmiljöer och ritat besöksanläggningar, bland annat en konstslinga på Garpedansberget i Gamleby. Något pris till Bertil Dolk blev det dock inte heller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!