Trumpet- och flygelglans

Tisdagskvällens glansfulla solister Fruzsina Hara och Attila Gracza.

Tisdagskvällens glansfulla solister Fruzsina Hara och Attila Gracza.

Foto: Rune Engelbrektson

Kultur och Nöje2008-04-24 00:07
Tisdagens konsert i Marieborgskyrkan växte till en både storslagen och avspänd kväll med mycket speciell kammarmusik. De två som uppträdde var pianisten Attila Gracza och trumpetaren Fruzsina Hara. Attila är sedan 90-talet ett bekant namn i länets musikliv. För Fruzsina var det Sverigepremiär. Hur hon blev trumpetare gick att läsa i fredagstidningen. När hon kom in på den berömda Liszt-akademien i Budapest var hon bara 17 år. Det var en sensation och hade aldrig hänt tidigare!Öppningsnumret, en Barocksonat av Viviani, gjorde att många spärrade upp ögonen. Att få se en äkta barocktrumpet, som mer liknar ett extremt förlängt jakthorn än en trumpet, var nog ett slags premiär för de flesta. Barockmusiken kräver höga toner, dit professionella trumpetkonstnärer som Fruzsina kan klättra.Fyra instrument hann Fruzsina växla mellan under konserten. Förutom barocktrumpeten en piccolotrumpet, en klassisk C-trumpet och en B-kornett med tuff klang.Leipzig-tonsättaren Böhmes "Concerto i f-moll" var hennes verkliga bravurnummer. Musiken växlade mellan romantiskt lugna svängar och rent ekvilibristiska. Fruzsina behärskade alltsammans helt obesvärat i en så utsökt ton att man nästan rös av lycka.Nu var det inte bara trumpetmusik vi fick höra. Attila Gracza bjöd på storstilat, temperamentspäckat spel i Chopins berömda "Barcarolle" och senare i programmet två preludier av Sergej Rachmaninov. Preludiet i ciss-moll var Rachmaninovs mest eftertraktade extranummer som virtuos pianist. Hur det lät då, i början av 1900-talet, kan vi bara gissa oss till. Attila Graczas grepp om det preludiet räcker sannerligen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!