Tradition och förnyelser i julmusiken

Julkonsert. Så här ser trion ut som bjöd på fredagens stora julkonsert i Marieborgskyrkan: Från vänster pianisten och arrangören Philip Wareborn, sopranen Karin Mårtensson samt Carl-Henrik Fernandi, saxofonisten.Foto: Rune Engelbrektson

Julkonsert. Så här ser trion ut som bjöd på fredagens stora julkonsert i Marieborgskyrkan: Från vänster pianisten och arrangören Philip Wareborn, sopranen Karin Mårtensson samt Carl-Henrik Fernandi, saxofonisten.Foto: Rune Engelbrektson

Foto: Rune Engelbrektson

Kultur och Nöje2007-12-27 00:05
Den riktiga julmusiken tog fart redan i fredags kväll, alltså dagen före dagen före dagen före julafton och det hände i Marieborgskyrkan. Plötsligt var den åter förvandlad till konsertlokal, och upplevelsen var en glädje. Sedan Camerata Nordica spelade där (särskilt vackert ljus-smyckad så här års) har det snart gått ett par år.Nu handlade det inte om stråkspelare utan om en saxofonist, en sopran och en pianist som också stod för hela programmets arrangemang. Carl-Henrik Fernandi hade både en sopran-, en alt- och en tenorsax med sig in på scenen. Och Philip Wareborn, pianisten jag nämnde, växlade mellan sin egen synt och kyrkans flygel. Sopranen Karin Mårtensson klarade sig utan instrument."Det här låter bekant", hör jag nu röster mumla i etern. Så sant, så sant. För ett par veckor sen medverkade dessa tre i en musikgudstjänst i Hallingebergs kyrka. Med delar av deras konsertprogram. I Marieborgskyrkan räckte tidsutrymmet till hela programmet som i stort bygger på en nyutkommen cd. Titeln är "Himlen i min famn". Där finns mycket av vad rubriken talar om, förnyelse. De roller som Philip Wareborn ger klaveren låter ofta som spröda, fjärran, kanske himmelska klockor!Och - detta vill jag betona - i Marieborgskyrkan kom verkligen de tres musik fram. Akustiken där är generös mot vackra toner. Någon ny recension ger jag mig inte in i. Mina tankar efter kvällen i Hallingeberg stod i VT den 11 december. Lika julbetonad var den här omgången. Bara ännu rikare.En annan konsert som gavs för andra gången förra veckan var den i Dalhems kyrka på lördagskvällen därpå. Alltså den när Aron Nilsson dirigerade Vivaldis "Gloria" och Sören Petterson sin egen "Juldagsepistel". Recensionen kom här i VT tisdagen 18 december.Men det var egentligen först i söndags, dagen för julafton som det började bränna till med julmusik i strängt taget varje kyrka och kapell över hela Tjustbygden.Jag erkänner gärna att jag var rejält intresserad av hur man på alla dessa ställen skulle greppa jultonerna, och med vilka krafter. Att jag inte kunde hinna mer än en bråkdel , det begrep jag ju. Men valet då?Jo, gärna andra sångare och musikanter än de som syns och hörs mest. Och gärna om något i programvalet låg lite utanför standard för julmusiken. Inte bara på denna sida utan också på Personligt, finns rapporter från min rundresa efter julmusik, från julafton till igår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!