Storartad julkonsert i Gamleby kyrka

Dirigenten. Normalt är det bara Orkesterföreningens spelmän som ser Sören Petterson framifrån – han är ju Orkesterföreningens dirigent. Men nu i Gamleby passade vi på att fånga in honom under repetitionerna före söndagens Julkonsert. Där dirigerade han sin egen komposition ”Juldagens Epistel”. Allt annat dirigerade Aron Nilsson, pastoratets organist.

Dirigenten. Normalt är det bara Orkesterföreningens spelmän som ser Sören Petterson framifrån – han är ju Orkesterföreningens dirigent. Men nu i Gamleby passade vi på att fånga in honom under repetitionerna före söndagens Julkonsert. Där dirigerade han sin egen komposition ”Juldagens Epistel”. Allt annat dirigerade Aron Nilsson, pastoratets organist.

Foto: Rune Engelbrektson

Kultur och Nöje2007-12-17 00:06
Så gott om varje kyrka i Tjustpastoraten fylldes av vacker julmusik på söndagskvällen. Vad skulle jag då välja för att, så att säga, komma närmare kärnan i alla jultoner. Två skäl fick mig att köra till Gamleby kyrka. Den ena orsaken var att Sören Pettersons komposition från 1973, "Juldagens Epistel". Mitt andra skäl var Vivaldis "Gloria" Den hör till det mest förtätade bland all stor julmusik.Det var förresten inte bara själva Vivaldimusiken som lockade utan att pastoratets organist, Aron Nilsson, skulle leda det hela. För att krama ur allt i Vivaldis skapelse krävs inte bara egen energi. Förmågan, kraften att tända alla i kören måste till. Det greppet har Aron Nilsson. Alla hans medverkande denna kväll - och det var många - tog emot och spred glöden.Norra Tjusts Ungdomskör fick sälla sig till den stora Pastoratskören denna kväll. Säkert mycket nyttigt för de ungas utveckling som körsångare.En liten kammarensemble, med Alexandru Costici som konsertmästare, stod för musiken tillsammans med kantorn/pianisten Eva Pierrou. Evas dotter, Elivi Varga, här hemma på julbesök ställde upp som flöjtsolist. Och så sångsolisterna Marie Dimpker och Marie Widerström. Förutom de två nämnda verken, konsertens huvudnummer, blev det åtskilligt annat njutbart i den välfyllda kyrkan. Tre fina julsångsarrangemang för blandad kör av Anders Öhrwall samt en mer sällan hörd julhymn av danske Carl Nielsen. Åter till Sören Petterson. Det var alltså 1973 som han, då lärare på Musikskolan i Gamleby, presenterade och premiäruppförde sin "Juldagsepisteln" på Musikskolans julavslutning.Det blev direkt en tradition, och ända till 1988 höll man på.Sedan dess har det tills nu bara funnits ett tillfälle att höra Episteln. Det var i Sankt Petri kyrka 2003. För mig var det första gången denna afton.Visst är texten genomgående hämtad ur Juldagens gamla epistel. Men hela verket upplever jag mer som en hel mässa, en koncentrerad julgudstjänst med inslag av talkör, slagverk (istället för klockor), flöjttoner som talar om att rymden, himlen är nära, finurliga körinslag. Hela kompositionen är så omväxlande, så idérik att jag hoppas att det här var upptakten till en ny jultradition i Gamleby, nästan 20 år efter den förra! Det är Sören Petterson och hans "Epistel" värd!Antonio Vivaldis mässa "Gloria" är ett av musikhistoriens mästerverk inom kyrkomusiken. Det är en 40 minuter lång, gudomligt tät och frisk hyllning. Växlingen mellan körsång, soloinslag, sångkvartett, stråkmusik gör att intresset aldrig svalnar. Dessutom är Vivaldis rytmer ibland så speciella att det känns som om kören både ville dansa och sjunga. Jag tänker då främst på bönen "Du som borttager världens synder" som håller valstakt. Och den sjunde satsen som är så hamboliknande att även det svarta allvaret blir danslystet. Konserter i kyrkor är ju ofta applådstumma. Men "Gloria" utlöste närmast en applådstorm. Och den glädjen höll i sig över konsertens sista nummer, psalmen 116 "Nu tändas tusen juleljus". Den psalmen intonerade sopranerna. I andra versen kom altarna kom in. I den tredje körens alla mansröster. Men till vers 4, den sista, bjöds hela kyrkan in att sjunga med. Då satte sig den äkta julstämningen i knät på oss alla! Text och bild:
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!