Tillförordnade museichefen Olof Nimhed är förstås glad och nöjd över resultatet.
- Vi hade 22 000 besökare förra året. När man ser att det är 28 procent fler än förra året, då känner sig lite stolt. Det visar att det vi gör härute är uppskattat, säger han.
Han tror att framgångskonceptet består i att man inte enbart har utställningar på väggar och golv. Utställningarna kombineras ofta med någon form av aktivitet - en föreläsning eller en upplevelse, till exempel.
I höstas drog en tjejkväll med klädtema runt 300 personer. Då visade man upp länsmuseets dräkter, och samtidigt fick lokala handlare chansen att visa dagens mode.
Under hela året arrangerades över 20 utställningar, som innehöll allt från barbiedockor till gatunamn med personanknytning i Västervik stad. Lokala konstnärer ställde också ut, och en rad traditionella arrangemang ägde rum - Skördemarknaden och "Galet gott", till exempel.
Olof Nimhed hoppas att museet kan fortsätta erbjuda ett rikt utbud av utställningar och upplevelser, och samarbeta ännu mer med andra aktörer i framtiden. Det är viktigt, menar han, att både unga och gamla känner sig välkomna på Kulbacken.
- Vårt huvuduppdrag är att arbeta mot barn och ungdomar.
Sammanlagt besökte
2 227 skolelever Västerviks museum förra året.
Stiftelsen bakom museet började dokumentera besöksantalet noggrannare först 2010, och det går därför inte att säga helt säkert om det rör sig om ett besöksrekord.
Men enligt Olof Nimhed har det aldrig tidigare - åtminstone inte inom överskådlig tid - kommit så många till Västerviks museum under ett och samma år.
Museet har heller aldrig haft så stor verksamhet som nu.
- Ju fler arrangemang vi har, desto fler besökare får vi.