Stark vårupptakt hos con amore
Efterlängtad. Amelie Fleetwood kom till Västervik i går kväll för en konsert i Tingshuset. Och efterlängtad var hon! Foto: MATILDA AHL
Foto:
Löftet att hon också skulle komma till Tingshuset här i Västervik för en ny konser kom från Eva Pierrou, ordförande i con amore, kammarmusikföreningen som håller hus i Tingshuset.
I mitt försök i VT att beskriva Amelie Fleetwoods förmåga att förmedla, ge liv, både åt toner och ord, kunde jag inte låta bli att önska henne en mer lämpad lokal att sjunga i. Hennes kraftfulla, dramatiska sopranröst kändes alltför stor i den omgivningen.
I går kväll kom den öppningen! Till Tingshuset hade hon tagit med sig vad hon brukar kalla "min kvartett". Det är Talekvartetten, en stockholmsk stråkkvartett som byggt upp ett vackert namn om sig, även utanför Sverige.
Kvartetten bildades 1981. När man här i Tingshuset satt och betraktade musikanterna undrade man om den starttiden var korrekt. De som spelade var väl knappt konfirmerade då.
Men försteviolinisten nu, Patrik Swedrup, liksom altviolinisten Ingegerd Kierkegaard var med från början. Dagens cellist, Helena Nilsson kom in några år senare.
Men varför detta märkliga namn Tale?
Jo, hon som drog igång kvartetten var Tale Nilsson. Men efter femton år tog hon andra vägar i sitt musikliv.
Nykomlingen i Västervik var andreviolinisten Martin Stensson som plötsligt fick ersätta skadade Anders Nyman.
För programmet ställde inhoppet till det. Mozarts Stråkkvartett nr 15, den avgudade i d-moll spelar man inte med en reserv, hur skicklig han eller hon än är. Istället inledde kvartetten programmet med Haydns Stråkvartett i G-dur, ett passligt val. Det var inte minst den musiken som inspirerade unge Mozart att själv skriva en rad "Haydn-kvartetter".
Så var det dags för Amelie Fleetwood. Och hon hade Mozart med sig i ett par romanser, till exempel hans "Abendemfindung" som utmanat sopransolister i över två hundra år.
Oftast får vi höra sånger som den till pianoackompanjemang för att originalen är skrivna så. Men svenske kompositören Ingvar Karkoff (son till Maurice) står bakom arrangemang för stråkkvartett.
Vilket lyft det blir! Även till Amelie Fleetwoods nästa nummer, fyra Schubert-romanser till Goethe-texter fanns Karkoff-sättningar!
Allt detta gjorde att Tingshuset fylldes av underbar klang, både sång och kvartett inräknade.
Efter mingelpausen stod en Schönbergkvartett på programmet, hans nr 2 i fiss-moll, med sopran! Men där var vi tillbaka till reservläget. Så Patrik Swedrup presenterade Sjostakovitjs fjärde kvartett istället. Ingen sång där, men en intensiv fördjupning av konserten.
Extranummer då? Jo, de fem bjöd på Mozarts "Schlafe mein Prinzchen". Ett elegant val. Titeln på den tänkta Mozartupptakten var "Barnsängskvartetten".
En stark - och fullsatt - inledning av con amores vårsäsong!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!