På tur med ögonstenen från 1937
Karléns Chevrolet är ögongodis för många veteranbilsälskare i Ankarsrum. Annika och Mats Karlén premiäråkte med sin pärla till Tjursbosjön en vacker vårdag i maj.? Det är en njutning att glida fram på skogsvägar med 70-åringen. Bilen har kapacitet men vi nöjer oss med att ta det lugnt när vi är ute och finåker, berättar Mats Karlén.
Ögongodis. Utflykten går förbi röda stugor och gärdsgårdar till skog och vatten i Tjursbo.
Foto:
? Jag bytte bilen mot ett jobb. Den var inte körduglig så jag fick renovera både fram- och bakvagnen. Från en 1970-års bil plockade jag delar och fick pärlan här i skick. Tjusningen med gamla bilar är att rusta upp det gamla, så långt det är möjligt, säger Mats.
Den ombyggda bilen går under beteckningen ?Street 10d?. Inredningen i bilen med plyschklädda säten är helt oförändrad från tiden då bilen var ny och kördes i Västergötland. Till och med rullgardinen i bakrutan finns kvar och pryder sin plats.
Det är en härlig känsla att åka i sakta mak med Mats på grusvägen i den vackra naturen vid Tjursbosjön. I en glänta stannar han och måste slå på kylarvatten för att kunna fortsätta turen.
? Jag har behållit den gamla lacken som jag tycker är charmigt. Det blir en fin kontrast till de skinande nya delarna, det bryter fint, säger Mats när han betraktar sin pärla i solskenet nere vid sjön.
Med pärlan åker han och hustrun Annika på träffar för ägare med ombyggda bilar runt om i landet. Dessa stora möten finns både i Göteborg, Stockholm och Emmaboda med flera platser.
Bilen drar en liter per mil. Det är en halv liter mindre åtgång på bensin innan ombyggnaden. De mekaniska bromsarna är utbytta mot moderna skivbromsar som är ett krav för att få genom bilen i besiktningen.
Nu har Mats ytterligare ett projekt på gång med en amerikanare från 1951.
? Det är en Hudson som jag har jagat efter i många år och nu har jag äntligen funnit den och jag ser fram emot att börja jobba med nästa pärla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!