Ödsliga akvareller med skärpa

Ria Roes Schwartz upphör aldrig att fascineras av hus.

- Jag går ofta tillbaka till hus som fascinerar mig. Ria Roes Schwartz har verkligen fångats av husen ­ särskilt de som förmedlar en känsla av ödslighet. Foto: ANDERS STEINER

- Jag går ofta tillbaka till hus som fascinerar mig. Ria Roes Schwartz har verkligen fångats av husen ­ särskilt de som förmedlar en känsla av ödslighet. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Kultur och Nöje2004-06-05 01:00
I många år har hon rest till Provence för att måla och nästan lika länge till Lofoten. Skillnaden på de två landskapen är markant i Ria Roes Schwartz akvareller. Ljuset i Frankrike är gult, medan det i Nordnorge är kallt och blått..
- Jag har tröttnat på Provence och vill helst vara i Lofoten     Frankrike är för gulligt.
I det blå ljuset får hennes målningar av hus en ödslig övergiven stämning. Många av husen på målningarna är verkligen övergivna     hon har hittat en helt övergiven by där hon låtit sig gripas av husen och med sina raka, väl definierade konturer lyckas förmedla den ensliga känslan där. Det är hela tiden ödsligheten som lockar henne och driver hennes måleri framåt.
Husen blir som klossar och himlen hänger över dem mörk och olycksbådande. Mörkret är ständigt närvarande och hänger samman med att Ria Roes Schwartz alltid målar på kvällar och nätter då ödsligheten är som mest påtaglig.
- Det här husen     just förfallet     fascinerar mig, säger hon Husen tar mig, jag har alltid känt så.

Några målningar av fjällen i Lofoten har det blivit, men utställningen som har vernissage på Storgatan 31 idag domineras av hus.
- De brukar förklara det med att jag är född under kriget. Jag har sett mycket trasiga hus. Efteråt har jag förstått att jag har målat av mig, säger Ria Roes Schwartz som ursprungligen kommer från Holland.

Fotnot: Ria Roes Schwartz målningar finns utställda på Storgatan 31 5-19 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!