Ny scen för Helen Sjöholm
"Tolvskillingsoperan" är Stockholm Stadsteaters stora flaggskepp i höst. I en av huvudrollerna syns Helen Sjöholm, känd från succéer som "Kristina från Duvemåla" och Kay Pollaks "Så som i himmelen".
Ny scen. Helen Sjöholm i rollen som Polly Peachum, här med sin far, tiggarkungen Jeremaiah Peachum, spelad av Dan Ekborg. Foto: Stockholms stadsteater
Foto:
- Hon är en ung kvinna, uppvuxen i en mycket tvivelaktig familj: tiggarkungen Jeremiah Peachum och hans fru, som suger ut de lägsta i samhället. Samtidigt försöker de uppfostra sin dotter till en god medborgare. Så hon är en väldig blandning av gott och ont. En väldigt sammansatt person, säger Helen Sjöholm.
"Tolvskillingsoperan", skriven av Bertolt Brech och Kurt Weill, gjorde braksuccé när den hade premiär i Tyskland 1928. Den banbrytande blandningen av genrer - det var inte opera, inte musikal, inte teater - väckte nästan lika mycket uppmärksamhet som den fräna samhällskritiken. Och den har bäring även i dag, menar Helen Sjöholm.
- Den lämnar inga stora svar, utan snarare frågor: kan en människa vara god? Det som ser så svart och ont ut, är det så svart?
Regissör är Lars Rudolfsson, som även regisserade Helen Sjöholms stora genombrott, "Kristina från Duvemåla". Det är fjärde gången de samarbetar.I lördags var det premiär på "Tolvskillingsoperan", och så här lät det i några av recensionerna:
"Texten är ännu rakknivsvass men det vi ser och upplever är småborgarteater, för tala med Bertolt. Mycket bra sådan men utan tydlig kontakt med världen utanför. Vi går raskt över Plattan hem." (Lars Ring, Svenska Dagbladet)
"Rudolfssons regi är musikalisk, han har utsökt känsla för mäktiga masscener och vågar ta ut svängarna. Ibland närmar han sig karikatyren. Det som imponerar allra mest i hans "Tolvskilling" är sångnumren." (Birgitta Haglund, Stockholm City).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!