Nostalgiskt om Gotlandsfärjorna

Foto:

Kultur och Nöje2011-04-11 00:00

Med postfärderna på 1600-talet började den passagerartrafik vi känner till mellan Gotland och fastlandet. I början var den högst sporadisk och oregelbunden, för att senare följa tidtabeller och gå allt snabbare.

Om den gotländska färjetrafiken berättar Christer Jansson i sin nya bok, som han kallar "en nostalgisk bildkavalkad". Och det stämmer bra att den är både nostalgisk och rikt illustrerad. Det är en lättsamt berättad historisk översikt med tyngdpunkt på detaljuppgifter och kuriosa. Framför allt uppehåller han sig kring 1900-talets färjetrafik fram till 80-talet.

En hel del av boken handlar om trafiken på Västervik, som tog slut 1988.

Bland mycket annat kan vi läsa om vådliga äventyr vintertid, med infrysta fartyg och både passagerare och besättning som fått sätta livet till. Då kunde det ta flera dagar, ibland veckor, att resa den väg som idag tar tre-fyra timmar.

Fram till mitten av 1800-talet fick man åka postbåt om man ville ta sig mellan Gotland och fastlandet.

Sedan kom de första hjulångarna för passagerartrafik. Gotlandsbolaget bildades 1865. 1955 sattes den första bilfärjan in i trafik.

Christer Jansson har tidigare gett ut boken "Över Östersjön till Gotland", där han mer ingående beskriver den här trafiken. Och den nya boken verkar till största delen bygga på den tidigare, men med betydligt fler bilder.

Han bjuder på många detaljer med ingående beskrivningar av fartygen, och en hel del ögonvittnesskildringar från främst äldre tiders resor.

Boken har höga nostalgipoäng, inte minst för de många vykorten på 1900-talets passagerarfärjor.

Något jag saknar i boken är en källförteckning, var uppgifterna kommer ifrån.

Ny bok

Christer Jansson

Gotland och dess färjor

Trafik-Nostalgiska förlaget

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!