Nazismens lockelse

Max Riemelt imponerar som Friedrich i tyska "Führerns elit". Foto: Noble Entertainment

Max Riemelt imponerar som Friedrich i tyska "Führerns elit". Foto: Noble Entertainment

Foto:

Kultur och Nöje2005-09-26 00:25
17-årige Friedrich Weimer växer upp i en arbetarfamilj i Nazityskland utan någon politisk medvetenhet att tala om. Tack vare sin boxningstalang erbjuds han en plats på Napola - en elitskola för morgondagens SS-män.
Först bländas Friedrich av systemets svarta läder och glänsande stål. Men bit för bit öppnas hans ögon. Krocken mellan karriärmöjlighet och verklighet blir allt mer oundviklig.
"Führerns elit" är en "Ondskan" med armbindel, en klassisk skildring av en ung mans möte med en skoningslös mördarfabrik. Man har sett historien förut, men då har flaggan över elitskolan varit amerikansk och inte hakkorsmärkt - "Full metal jacket" och varför inte "En officer och gentleman" är variationer på samma tema.

"Führerns elit", "Kvinnorna på Rosenstrasse" och "Undergången" exemplifierar hur tyska filmare nu vågar närma sig nazitiden på ett nytt sätt. Allt är inte längre lika svartvitt, man väjer inte längre för att visa hur nazismen kunde vara så lockande för så många människor.
Trenden är välkommen och får gärna leda till fler problematiserande tyska filmer. "Führerns elit" kommer inte att bli den bästa av dem, men scenen där Napolaeleverna ska dyka mellan två isvakar kan mycket väl förbli en av de starkaste.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!