"Att analysera humor Àr som att dissekera en groda. Ingen tycker egentligen om det, och grodan dör". PÄstÄendet tillskrivs författaren EB White och kulturjournalisten Filip Yifter-Svensson ser pÄ citatet som en seglivad myt.
Han Ă€r aktuell med "Provokatörerna â Ett reportage om standup", en bok som han fick idĂ©n till i samband med ett av 2010-talets största drev, vilket riktades mot komikern Anton Magnusson. Som rollfiguren Mr Cool hade Magnusson 2015 slĂ€ppt lĂ„ten "Knulla barn" tillsammans med sina kollegor Simon GĂ€rdenfors och Armann Hreinsson.
Retorikexperten Elaine EksvĂ€rd, som sjĂ€lv blivit utsatt för övergrepp som barn, uppmanade sina följare att anmĂ€la humorlĂ„ten pĂ„ Spotify. Ăven Cissi Wallin, Mia SkĂ€ringer och Pernilla Wahlgren riktade stark kritik mot lĂ„ten pĂ„ sociala medier. StrömningsjĂ€tten valde att ta bort "Knulla barn", komikerna avbokades frĂ„n klubbar och Anton Magnusson och hans familj utsattes för hot.
Strax efterÄt intervjuade Filip Yifter-Svensson komikern för Sydsvenskan. Han hade funderat över varför stÄuppkonsten sÄ sÀllan skildras pÄ kultursidorna, och beslutade sig för att skriva en reportagebok.
ââJag tycker att Mr Cool-drevet sade sĂ„ mycket om vĂ„r tid. LĂ„ten Ă€r kanske inte sĂ„ intressant i sig, utan mer reaktionerna och hur extremt stort det blev, sĂ€ger han.
StÀmningen pumpades upp
Anton Magnusson hade tidigare varit i blÄsvÀder, men aldrig pÄ samma nivÄ som 2018. Och parhÀsten Simon GÀrdenfors hade försökt skapa stora drev tidigare, utan att riktigt lyckas, enligt författaren.
ââJag tror att stjĂ€rnorna pĂ„ nĂ„got vis mĂ„ste stĂ„ rĂ€tt. Det som hĂ€nde med "Knulla barn" beror pĂ„ att sĂ„ mĂ„nga hĂ€ndelser sammanföll, sĂ€ger Filip Yifter-Svensson.
Drevet tog fart kort efter metoo-rörelsens genomslag. DĂ„ hade bland andra Make Equals Ida Ăstensson presenterat den sĂ„ kallade vĂ„ldspyramiden, som gĂ„r ut pĂ„ att skĂ€mt i förlĂ€ngningen leder till grövre vĂ„ld och trakasserier (en teori som har kritiserats som en förenkling). Filip Yifter-Svensson tror att den progressiva feministiska kraften frĂ„n metoo-rörelsen gifte sig med "vanligt folks" pedofilskrĂ€ck.
ââOch att de hĂ€r influerarna pumpade upp en stĂ€mning om att den hĂ€r lĂ„ten skulle leda till fler övergrepp, att den normaliserar, sĂ€ger Filip Yifter-Svensson.
"Vill var störiga"
I boken tar han Àven ett större grepp om stÄuppscenen i Sverige, hur sÄvÀl folkkÀra som mer utmanande komiker resonerar kring sitt skÀmtande. I centrum stÄr Malmöscenen, som delvis har vÀxt fram tack vare Sverige Radios tidigare humorsatsningar. NÀr komikernas anstÀllningar tog slut startade de egna poddar, och behövde inte lÀngre anpassa sig efter en uppdragsgivare. Ofta finns det inte nÄgon redaktör som granskar innehÄllet, och intÀkterna kommer i vissa fall direkt frÄn fansen.
ââDet Ă€r kanske inte en slump att komiker i Sverige har varit sĂ„ duktiga pĂ„ att skapa en infrastruktur för sin verksamhet, just humor behöver vara fri och utforskande för att bli bra, sĂ€ger Filip Yifter-Svensson.
Författaren ser den provokativa humorn som en motreaktion mot det som han i boken kallar för "Det allvarliga partiet i mitten" â en tiotalstrend dĂ€r folkkĂ€ra komiker tar in seriösare inslag i sina shower.
ââJag tror att det finns en trötthet hos den nya poddgenerationen, över att alla kĂ€nda offentliga personer mĂ„ste ta stĂ€llning till saker, trots att de inte har sĂ„ mycket kunskap i Ă€mnena. De vill ta tillbaka den klassiska komikerrollen, dĂ€r man inte ska axla nĂ„got tungt ansvar, bara underhĂ„lla, skapa friktion och vara lite störig, sĂ€ger han.
Trots drevet klarade sig de berörda komikernas karriÀrer.
ââI stĂ€llet för att tystas bokades de om frĂ„n smĂ„ stĂ€llen till stora teatrar, fick mer pengar frĂ„n fansen â och sĂ€kert fler fans, sĂ€ger Filip Yifter-Svensson.