Melodifestivalen - en vinstmaskin
Melodifestivalen är Sveriges största tv-händelse. SVT och en rad privata företag tjänar stort på evenemangen. Men för de kommuner som står som värdar för tävlingarna kan festen bli kostsam.
Norrköping var en av värdkommunerna för Melodifestivalen 2001. Nu är det dags igen.Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Foto: Johan Nilsson/SCANPIX
Kommunernas utgifter
Kommunernas utgifter i samband med Melodifestivalen varierar stort:Skellefteå lägger ut 1,5 miljoner kronor, har 72 090 invånare (2007)Norrköping lägger ut
700 000 kronor, har 126 000 invånare (2007)Leksand lägger ut
550 000 kronor, har 15 300 invånare (2007)Malmö lägger ut 550 000 kronor, har 280 801 invånare (januari 2008)Göteborg lägger ut
3-400 000 kronor, har 500 085 invånare (november 2008)Stockholm lägger ut 0 kronor, har 795 163 invånare (2007)
700 000 kronor, har 126 000 invånare (2007)Leksand lägger ut
550 000 kronor, har 15 300 invånare (2007)Malmö lägger ut 550 000 kronor, har 280 801 invånare (januari 2008)Göteborg lägger ut
3-400 000 kronor, har 500 085 invånare (november 2008)Stockholm lägger ut 0 kronor, har 795 163 invånare (2007)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!