Lovande lovsång i Sankt Petri
Övning ger resultat, det vet vi alla. Men att bara fyra timmar skulle mynna ut i någonting så härligt som lördagens eftermiddagskonsert i Sankt Petri kyrka, det förbluffade dirigenten, Kent Sjöberg. Så sade han i alla fall. Och fast att han brukar tala sanning tror jag honom inte riktigt. En mer medveten, kvalitetskapande körledare - just i storslagna sammanhang - det får man leta länge efter.
Här i Västervik anslog kören lovsångstemat direkt i första numret, Harold Arlens sköna "Over the rainbow" ur Trollkarlen från Oz. Det kändes rätt igenom hur tända körsångarna var. Och hur avspända de blev efter varje "tändning", i övertygelsen att de nått så högt som var meningen. Sopranklangen strålade!
Tjustpastoraten har en rad av kloka körledare. Men ibland har kyrkan ändå engagerat krafter utifrån. Både för att krydda en konsert men även för att inspirera ledandet.
Gospeldirigenter är en sådan kategori. En gospeldirigents mål är att lyfta sången bortom kompositörens avsikt. Fred Sjöberg är av annat slag. Hans mål är att få alla sångarna att verkligen tränga in bakom noternas hemligheter, att skapa precis det som tonsättaren tänkt sig. Och han lyckas, även med så pass okända röster som han ändå möter i Västervik.
Förresten är han inte bara en stark körhövding. Tenorsolist är han också och demonstrerade den delen av sin konst vid tre tillfällen. Först i Benny Anderssons "Anthem" och snabbt efteråt i en siciliansk kärleksvisa av Ernesto de Curtis. Och det blev faktiskt en riktigt äkta italiensk belcanto-version.
Operakörer är ett av Fred Sjöberg favoritområden. Här fick vi höra fyra. "Smideskören" ur Verdis Trubaduren kom först och angav tonen - även om det lät en aning tunt hos tenorerna. "Brudkören" ur Wagneroperan Lohengrin blev nästa. Och så "Kören av bröllopsgäster" ur Donizettis Lucia di Lammermor. En mäktig avslutning på konsertens operadel formades med "Fångarnas kör" ur Verdis Nabucco.
Att det var roligt, rejält uppiggande för kyrkosångare att få ge sig på opera, den känslan strömmade ut över hela kyrkan.
Konsertens andra akt blev lugnare. "Stilla sköna aftontimme" av dalakompositören Nils Lindberg, "Nu är din segertimma" av pingströrelsens Karl-Erik Svedlund innan finalen närmade sig och Kent Sjöberg för tredje gången tog ton som solist. Det var i norrmannen Rolf Lovlands intensiva "You raise me up" där solistrollen dominerar utan att kören ändå skyms. Just balans av det slaget är, tycker jag, en av Kent Sjöbergs speciella talanger.
Applåderna stormade kyrkorummet. Extranummer? Naturligtvis - genom en repris på "Anthem". Avskedshälsningen till Kent Sjöberg blev att det inte får dröja hela tre år innan han kommer till oss igen.
Om du läser detta på måndagsmorgonen kan du veta att just då landar Kent Sjöberg i Singapore. Inte med sin egen kör men för att vara med i en jury vid en stor internationell körtävling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!