Tänk att den 14 augusti är det 50 år sedan detta märkliga Louisiana invigdes! Ja, märkligt är ju inte det museet idag. Men då! Jag minns, för jag var med på invigningen. Och halvannat år tidigare var jag där och "klev i leran" som ung journalist tillsammans med Knud W Jensen, han som skapade alltsammans.Märkligt var förresten inte det vanligaste begreppet. Det som klingade mest i pressen var "idiotiskt". "Hur kan någon vara så idiotisk att satsa på ett museum för modern konst över tre mil från Köpenhamn? Till museet Ordrup gård kommer ingen, och det ligger inte ens en mil från Köpenhamn! Ingen annan än en amatör skulle ge sig på något så huvudlöst. Till på köpet inrättar man ett kafé i museet. Något så smaklöst i museisammanhang har vi hittills sluppit i Danmark."Så lät det. En artikel i Skånska Dagbladet minns jag särskilt. Den utsände vägrade kalla Louisiana för ett museum.Och hur skulle man ta sig dit? I början av 50-talet fanns bara 100 000 registrerade bilar i hela Danmark. 20 år senare var siffran 1,3 miljoner. Och folk körde.Allt detta såg Knud W Jensen framför sig. "Ost-Jensen" kallades han oftast - nedlåtande. Men han var ytterligt bildad, kulturellt bevandrad. Dessutom huvudägare av Danmarks största förlag, Gyldendals. Han satsade 1,6 miljoner danska kronor på Louisiana-projektet. Det var mycket pengar då. För ett tillägg ville han låna 300 000 kronor av en bank. Det fick han först sedan han skrivit under ett avtal att om allting gick åt helvete skulle anläggningen snabbt vara förvandlad till ett motell.Ett museum, speciellt rustat för nutida konst, det fanns bara ett i Europa så dags. Stedelijk i Amsterdam. Stockholms Moderna Museum kom till bara några månader före Louisiana. Men i Marinens gamla gymnastiksalar på Skeppsholmen, inte särdeles anpassade. Knud W Jensen hade hittat herrgården Louisiana närmast av en slump på en promenad med sin hund. Den tidigare ägaren, godsägaren Busky-Nergaard, hade själv döpt gården till Louisiana. En ännu tidigare ägare hade hunnit med tre fruar. Och varje hette Louise! Nu skulle delar av den underbart fina egendomen tas över av Humlebaek för samhällets nya kloakplan! Ost-Jensen räddade alltsammans. Hans ingrepp blev en dubbel kulturgärning. Louisiana är idag ett av världens mest kända museer - en levande oas för nutida konst. Själv dog han år 2000. Då hade han hunnit bli 84.