Liljevalchs ställer ut design

Petra Thorgrens vinglas med öron och PM Skiölds droppställning med bag-in-box-påse.

Petra Thorgrens vinglas med öron och PM Skiölds droppställning med bag-in-box-påse.

Foto:

Kultur och Nöje2005-02-03 00:25
Liljevalchs vårsalong i Stockholm är en av konst-Sveriges starkaste traditioner. Men i år den lite annorlunda; fokus ligger på design och konsthantverk. Fler än 1.200 ansökningar har kommit in, och under lördagen ställs 284 lyckliga utvalda ut.
Zandra Ahl, en av två curatorer för ?Formbart?, som är titeln på vårsalongen, har inte mycket till övers för designåret.
? Jag ställer mig ganska kritisk till designåret. Framför allt till att man tar en kulturyttring och gör den till någon sorts plåster på såren i ett ekonomiskt system ? att man inte skapar förutsättningar för att den disciplinen ska bli stark i sig. I stället kopplar man den till politik som jag upplever det. Jag ville jobba med det här eftersom det var Liljevalchs som stod bakom.

Man har valt att visa föremålen i olika rum, med var sitt löst tema: det kroppsliga, det flärdfulla, det dramatiska, det rustika.
? Det är det som är så intressant med sådana här föremål; beroende på var vi placerar dem och vilket sammanhang vi placerar dem i, så byter de betydelse. Man tolkar föremålen så otroligt olika beroende på i vilket sammanhang man använder dem. Och det är där som formgivning och design blir spännande, säger Zandra Ahl och pekar på en byst som för tankarna till Leonardo da Vincis anatomiska teckningar, men helt gjord i näver.
? Om den här hade stått i rummet intill hade den ju signalerat något helt annat.

Trots att årets tema avviker från det som traditionellt brukar visas på vårsalongen, har antalet ansökningar varit oerhört stort. Såväl glada amatörer som etablerade namn har lämnat in sina verk, vilket Zandra Ahl tycker tyder på styrkan i designen och konsthantverket.
? Det händer väldigt mycket inom det här området just nu. Det händer mer än vad det kanske har gjort på länge. Man vill ha en kritisk diskussion, man vill ha mer teori, man vill titta på hur de här sakerna faktiskt påverkar oss i vår vardag.

Kan man se några tydliga strömningar i verken?
? Man kan se att många jobbar väldigt omsorgsfullt, det är väldigt mycket efterbearbetning på många föremål. Och man kan se att det finns väldigt många som jobbar med den konceptuella synen på design och formgivning.
? En annan sak som slår en är att det finns många traditioner som går parallellt. Ofta får någon förgrening tolkningsföreträde. Men här ser man att det finns människor som arbetar i en halmtradition, och den har ju alltid funnits. Fast den har aldrig haft en stark röst.
Fakta Vårsalongen? Pågår till och med den 20 mars.
? 1 202 ansökningar kom in.
? 284 verk valdes ut.
? Verken väljs av en jury, som består av Zandra Ahl, konsthantverkare, Tom Hedqvist, rektor för Beckmans designhögskola, Marina Kereklidou, klädformgivare, Sofie Sjöström, industridesigner, Raine Navin, textilkonstnär, Maria Vinka, designer och Niclas Östlind, intendent.
? Vem som helst får ansöka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!