Klassisk biografi om Piaf
Mimar. En eloge till skaparna av "La vie en rose" för att de inte tvingat Marion Cotillard sjunga själv. I stället mimar hon med den äran till originalinspelningar. Foto: Bruno Calvo/Sandrew metronome
Foto:
Eller tänk så här: när Edith Piaf skulle begravas 1963, stannade all trafik i hela Paris. Det hade inte hänt sedan fredsdagen 1945.
Inte konstigt att regissören Olivier Dahan har tagit i från tårna. "La vie en rose" är en klassisk biografi: hjärteknipande uppväxtskildring, det stora genombrottet (hon upptäcktes av en nattklubbsägare när hon sjöng i gathörnen i Montmartre), den exempellösa succén, framgångens pris och det tragiska slutet. Han bangar inte ens för att göra det där klassiska klippet med snurrande tidningssidor.
Samtidigt är kronologin bruten. Det klipps friskt mellan årtiondena, ibland kanske lite för friskt. 30-tal? 40-tal? 50-tal? Rätt ofta sitter man och undrar, vilket i längden blir ganska irriterande.
Dessutom skippar han eller bara antyder väsentliga delar av hennes liv, samtidigt som andra delar dras ut på i det längsta. Att hon till exempel som tonåring födde en dotter som senare dog, visas bara i en kort drömsekvens från dödsbädden. Men att hon delvis växte upp på en bordell, skildras ingående och grundligt.
Men egentligen bleknar alla invändningar - för det finns en del, det här är inte en toppenfilm - i ljuset av Marion Cotillards tolkning av Edith Piaf. Hon tar henne från ungdomlig gapighet till reumatisk, morfinberoende och döende utan att det en enda gång känns som franska mästerskapen i smink.
Eventuellt överspel kan slätas över med en enda mening: "c?est Piaf".
PÅ FILM
<STRONG>Titel: </STRONG>La vie en rose - berättelsen om Edith Piaf <BR><STRONG>Med:</STRONG> Marion Cotillard, Gérard Depardieu, Sylvie Testaud med flera <BR><STRONG>Regi:</STRONG> Olivier Dahan <BR><STRONG>Speltid:</STRONG> 2 tim 20 min <BR><STRONG>Censur:</STRONG> 7 år
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!