KÀnda och okÀnda klangdramer

PĂ„ söndagkvĂ€llen hade Camerata Nordica premiĂ€r pĂ„ Ă„rets första turnĂ©. I VĂ€stervik - dessutom i den konsertlokal som under mĂ„nga Ă„r var Cameraternas traditionella spelplats, Marieborgskyrkan.

Terje Tönnesen, Camerata Nordicas konstnÀrlige ledare, bjöd pÄ en verkligt tÀt musikupplevelse pÄ söndagskvÀllen, bÄde som ledare och solist. Arkivbild: Anders Steiner

Terje Tönnesen, Camerata Nordicas konstnÀrlige ledare, bjöd pÄ en verkligt tÀt musikupplevelse pÄ söndagskvÀllen, bÄde som ledare och solist. Arkivbild: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Kultur och Nöje2009-02-16 00:08
TurnĂ©ns ledare Ă€r Terje Tönnesen, ensemblens konstnĂ€rlige ledare. I pausen frĂ„gade en lyssnare mig hur detta var möjligt. "Terje Ă€r hur lĂ„st, hur verksam som helst i sitt hemland och lite varstans i vĂ€rlden - han Ă€r ju hela Norges violinstjĂ€rna! Hur har han dĂ„ tid att Ă€gna sig Ă„t en svensk strĂ„kensemble?" Det Ă€r faktiskt ganska lĂ€tt att svara pĂ„. Camerata Ă€r ingen svensk ensemble, Ă€ven om den rĂ„kar ha sitt sĂ€te i Oskarshamn. Den Ă€r helt internationell. Visst pĂ„minner det lite om VĂ€sterviks Speedway. Av Cameratas femton strĂ„kkonstnĂ€rer Ă€r bara fyra svenska, lika högklassiga som resten. NĂ„gon jĂ€mförelse med speedway vĂ„gar jag mig inte pĂ„. Men att Terje Tönnesen njuter av att leda Camerata, det Ă€r helt naturligt. Den hĂ€r konserten gav ocksĂ„ ett elegant prov pĂ„ hans ledarskap, hans ledarstil. Lika naturligt i sammanhanget var det dĂ„ att programmet började norskt. BĂ„de med ett par satser ur Griegs mĂ€rkliga "SlĂ„tter" och kanske inte lika kĂ€nda Bjarne Brustads "Eventyrsuite". "SlĂ„tter Ă€r ett av Griegs allra sista verk innan han dog för drygt hundra Ă„r sedan. Brustad levde ett par generationer nĂ€rmare oss Ă€n Grieg. "Äventyrsviten" blev en tekniskt makalös solouppvisning av Tönnesen! Även om det stod sĂ„ i programmet handlar det inte om folkmusik. Men rötterna finns dĂ€r och hanteras friskt och finurligt av de bĂ„da tonsĂ€ttarna. Efter den upptakten blev det svenskt genom Kurt Atterbergs Svit nr 3 för violin, viola och strĂ„korkester. Inte bara svenskt utan vĂ€lkĂ€nt, vĂ„gar jag lĂ€gga till. Den Sviten Ă€r nog en av hans mest spelade, mest uppskattade. Svit nr 3 Ă€r egentligen scenisk musik, komponerad till den belgiske, grevlige författaren Maurice Maeterlincks besynnerliga mysteriespel "Syster Beatrice" som hade premiĂ€r pĂ„ Intima Teatern i Stockholm för ganska exakt 90 Ă„r sedan. Violinsolisten var naturligtvis Terje Tönnesen, violasolisten var Guy Ben-Ziony, bekant sedan flera Ă„r som en av Cameratas skickliga stĂ€mledare. Nu Ă€r vi framme hos konsertens mest spĂ€nnande inslag, ryska Victoria Borisova-Ollas "Höstens fĂ€rger". Borisova fyller 40 i Ă„r. Född i Vladivostok, sĂ„ lĂ„ngt bort i Ryssland man kan komma. Till Sverige kom hon som 23-Ă„ring men dĂ„ hade hon redan studerat komposition pĂ„ Tjajkovskiskonservatoriet i Moskva i fyra Ă„r. HĂ€r lĂ€ste hon vidare, bĂ„de i Malmö och Stockholm , innan hon drog vidare till Royal College of Music i London. Men hon bor i vĂ„rt land. NĂ€stan allt hon komponerar har litterĂ€r bas. SĂ„ Ă€ven "Höstens fĂ€rger". Alldeles nutida, illustrerande musik. Höstens fĂ€rger i all Ă€ra, men nog Ă€r stormvindarna det som vi kommer att minnas lĂ€ngst. Konsertens andra akt blev annorlunda. Richard Strauss djupt laddade studie för strĂ„kar, "Metamorphosen". Hela verket Ă€r ett klangdrama, ett sorgespel sĂ„ oerhört vackert att det kĂ€ndes svĂ„rt att bryta stĂ€mningen med applĂ„der. Allt handlar om de mĂ€nskligt och kulturell förfĂ€rande illdĂ„den i slutet av Andra VĂ€rldskriget. Som exempel fĂ„r dessa rĂ€cka: bĂ„de Dresdens och Wiens Operahus slogs sönder. JĂ€mnades med marken? Nej, jĂ€mnades med graven! Richard Strauss skapade ett av musikhistoriens Ă€dlaste sorgespel. Camerata Nordica nĂ€sta turnĂ© fĂ„r Ă€ven den premiĂ€r i vĂ„r bygd. Gamleby kyrka den 28 mars, och dĂ„ blir det bĂ„de sĂ„ng och musik.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!