Bakgrunden, hans aktuella situation och tankar om framtiden som "konsertsolist på heltid" skrev Lotta Gometz intressant om i onsdagstidningen. Här kan jag därför gå direkt på lördagshändelserna.
Bara först lite om hans medarbetare, pianisterna. De har ju varit flera under de senaste åren, mest kanske Terés Löf. Och tillsammans spelar de två på Gränsö slott Trettondag jul. Programmen med henne brukar vara stilsäkert klassiska.
Pär Lund vid Marieborgsflygeln betydde något annat. Deras samarbete kommer nog också att växa.
Nu dominerade jultonerna, bara lite annorlunda än 2004. Carl-Henrik och Pär delar en frisk, humoristisk syn. Extra kryddad blev den i Pär Lunds egen solokomposition, "Bamses jul": en rolig, mångsidig pianoakrobatik - ibland rent "bamsig"!
Normalt inleds en konsert med porträtt av de uppträdande. Med Carl-Henrik själv som konsertansvarig blev upptakten en annan. Utan någon som helst presentation tar han ton direkt, med Ruben Liljefors "När det lider mot jul".
Instrumentet var altsaxofonen, men mot slutet av stycket byter han till sopransax, säkert för att betona sin klättring till grantoppen.
Konserten igenom växlar Carl-Henrik mellan dessa båda instrument. Altsaxofonen dominerar och det känns så rätt.
Det är just altsaxtonen som skapat hans rykte som
"utan tvekan Sveriges bästa klassiska saxofonist". (Citat ur annonsen).
Men visst skulle det vara spännande att någon gång även få höra honom på barytonsax!
Konserten blev innehållsrik. Från klassiker som Bach/Gounods och Schuberts "Ave Maria" och "Adams Julsång" (praktfull konsertfinal) till Carolas "Himlen i min famn" och flera egna finurliga arrangemang. Totalt 15 konsertnummer!
Marieborgskyrkan har från någon vecka sedan en ny pastor, Eva Cudmore. Hon deltog i konserten med små fyndiga texter mellan numren, från både bibliska och andra källor. Detta bidrog klart till den goda stämningen. Trots vädret kom sannerligen många.