Fräckt och varierat språkarbete
Sofia StenströmFoto: Förlaget
Foto:
Likt antika målningar där gestalterna ogenerat visar upp erigerade genitalier som hålls och som smeks med vad som smekas kan och därigenom flätas samman i en arabesk av kroppar i Speros bilder, förenas kropparna genom manslemmar, sugningar, bröstvårtor och strålar som sprutar eller droppar till en jättekropp i Stenströms många lyriska tablåer:
munnen är ett narrspel, den suger in det den spottar ut
det bor en maria i varje man jag möter
Sinnligheten som möter fäster inga skygglappar vare sig inför tanken på Maria i en pose likt inget vi tidigare sett med bröstmjölken rinnande, eller inför en tabulagd situation där blottarens hand skaver under kappan.
I stället för vad som kan uppfattas som utmanande framstår i själva verket en mängd kroppar förenade och separerade, hoptråcklade med penisarna som stoppnålar och vätskorna som rinner som sytråd överlappande varandra ungefär som i den kända målningen av Cézanne, Badarna, även om det som bekant inte blottas några organ i den bilden.
Oberoende av varandra är det som om poeten och konstnären frågar vad som är vad i en tillvaro så full av föreningar?
De återkommande fixeringarna av genitalier och allehanda erotiska aktiviteter kan väcka anstöt. Stenström fascineras tydligen av postpubertal kiss- och bajshumor: "kluriga spruthål", "runkträning".
Samtidigt skulle det vara för lätt att avfärda diktning med en sådan kommentar. När dikten mynnar ut i strofen
händerna faller ut ur munnen
tätt sammanslingrade
kring en bortglömd
silverspade
skimrar bilden inte endast av saliv utan en språklig skönhet som visserligen gäckande men likafullt talar med auktoritet. I Klockan ciao fortsätter poeten den allvarliga språkleken hon inledde med debuten för två år sedan.
NY BOK
Sofia Stenström <BR><STRONG>Klockan ciao</STRONG> <BR>W&W
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!