Förklädd Gud bjöd på skönromantik

En kyrkokör med fler mansröster än damernas, det är unikt. Men på onsdagen hände det i Odensvi kyrka. Och så sent på kvällen att programmet kallades "Musik i sommarnatt". Undra på att det lät ovanligt harmoniskt.

Sommarkören är en variant av Aron Nilssons Gamleby Vokalensemble.  I Odensvi kyrka på onsdagskvällen fick och kunde den bevisa en båda känslig och mäktig sång.

Sommarkören är en variant av Aron Nilssons Gamleby Vokalensemble. I Odensvi kyrka på onsdagskvällen fick och kunde den bevisa en båda känslig och mäktig sång.

Foto:

Kultur och Nöje2012-07-27 00:00

Det var Aron Nilsson, Norra pastoratets organist och musikledare som förutom de nämnda rösterna, Sommarkören, hade samlat en liten rad solister omkring sig. Körens bakgrund är Gamleby Vokalensemble, här bara kompletterad med flera styva "sommargäster" från Stockholm.

I tidningsnotiserna innan stod bara den lyriska sviten "Förklädd Gud" på programmet. Dock bjöd man på mer än så.

Först franske Louis Viernes Mässa i ciss-moll, komponerad 1899. En märklig Mässa vill jag gärna kalla den. Vacker körsång på latin, men omhuldad av något så ovanligt som både orgel och piano. Organist: Bo Ingelberg. Pianist: Michael Waldenby.

En av Aron Nilssons "stamgäster" när han drar igång evenemang som detta är just Michael Waldenby. Här medverkade han även som tonsättare. Programmets andra nummer var hans egen Körmässa "Vinterorgel" från 1980, till Erik Axel Karlfeldts dikt. Valet? Kanske för att få oss på andra tankar än tropikväder.

Kvällens huvudnummer var ändå "Förklädd Gud", byggd på Hjalmar Gullbergs diktsvit till Lars-Erik Larssons allra mest framförda och älskade verk. Kören har huvudrollen i denna romantiska musik. Men där ingår även recitation genom viktiga texter (Christer Hellström), solo- och duettstycken (pastoratets kantor - Marie Dimpker och barytongästen Christer Wikmark - båda med strålande röster).

Knappast någon kan lyssna igenom "Förklädd Gud" utan att bli tagen, både av den skönromantiska musiken och dikternas funderingar och budskap, det är vad jag tror. Men det är inte bara verket det hänger på. Framförandet avgör klassen. Tacket för den här upplevelsen går till Aron Nilsson!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!