Estetiserande om tidens flykt
Om vem skriver poeten och till vem? Svaret blir i båda fallen: sig själv. En medelålders man inser att han befinner sig på livets gungbräde "inte ung, inte gammal" med en lakonism från en av dikterna. Under ett besök på Runmarö i juli skriver han:
Nu är sommaren fylld.
Första höstvinden rör vid
nickande blåklockor.
Varje fullvuxet lövverk
hyser ett annat,
av skugga
När sommaren kränger runt sin egen axel - träffas av denna insikt och inse att detsamma gäller i ens eget liv - är smärtsamt. Nu drabbas sällan läsningen av vemodet.
Mer och mer kommer för mig att det är som Eriksson stämt möte med både Stagnelius och Per Wästberg men i sin egen lyrik kommer på mellanhand. Dikterna går vilse i ett estetiserande. Den form som hänvisar till "natten är dagens form" fylls inte med den svärta och skitighet som rimligtvis borde finnas med i det mänskliga upproret mot åldrande och höst.
Märkligt är att se hur smärtan emellertid drabbar i mötet med den fyraåriga flickan som med sin leksaksgräsklippare av plast fotograferas en sommardag:
Jag tar ett kort av dig
och hoppas att den bilden
skall färdas med oss
genom enkla och svåra dagar.
Tillsammans vet vi mycket, på våra olika sätt:
inifrån din barndom
ser du en ensam pappa
i regnprickig pyjamas
och stövlar mot fästingar
Stövlar må skydda mot fästingar men inte särskilt mycket annat. Dikten gör ont!
NY BOK
Ulf Eriksson <BR><STRONG>Om dagars genomskinlighet </STRONG><BR>Albert Bonniers Förlag
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!