Doris Lessings gränslösa resa

Doris Lessing fnyste, och i Sverige muttrade feminister. Med "den kvinnliga erfarenhetens epiker" gjordes kvinnan till ett särfall - igen. Men Horace Engdahl står fast vid Svenska Akademiens motivering.

Merningarna går isär. Gränslösa erfarenheter, universella eller i första hand kvinnliga? Meningarna går isär om den främsta betydelsen av Doris Lessings författarskap.Foto: Martin Cleaver/Scanpix

Merningarna går isär. Gränslösa erfarenheter, universella eller i första hand kvinnliga? Meningarna går isär om den främsta betydelsen av Doris Lessings författarskap.Foto: Martin Cleaver/Scanpix

Foto: MARTIN CLEAVER

Kultur och Nöje2007-12-10 00:05
- Jag är säker på att den citerats världen över, att alla lagt pannan i djupa veck och frågat "yes, that?s right, but what exactly?", säger kritikern och författaren Marie Peterson som, inläst på Lessings författarskap, talar om Akademiens motivering som "en klassisk prisformulering, storslagen och fullständigt omöjlig att ringa in".- Ingen kan säga emot, den är så pass vag att man varken kan säga bu eller bä, säger hon. Men om jag hårddrar skulle jag säga att det här en typisk formulering som en man har kläckt. Om en kvinna skriver om världen, då är det en kvinnlig syn på liv och livets villkor, men om en man skriver, då skriver han bara om livet. Man säger aldrig att en man skriver om specifikt manliga erfarenheter, "va fan skulle det vara", skulle man irriterat utbrista.Bättre än att avköna kvinnors skrivande vore i så fall att beköna även männens, menar dock Horace Engdahl. Personligen hade han inte en tanke på att Akademiens formulering skulle kunna uppröra. Han förstår det fortfarande inte, skriver han i ett mejl:"Samtidigt noterade jag förstås att Doris själv slog ifrån sig när reportrarna citerade prisformuleringen på hennes trottoar. Det kan inte betyda något annat än att det i hennes samhälle fortfarande är sämre att förknippas med det kvinnliga, medan det manliga åtnjuter anseendet att vara mänskligt rätt och slätt. Det bästa en kvinnlig författare i den situationen kan hoppas på är kanske att inte identifieras som kvinna utan att i nåder passera som något slags abstraktion. Men när man undertrycker insikten om olikheten mellan mäns och kvinnors existens, säger man i själva verket att bara ett kön är tillåtet - och gissa vilket! Detta är en ny form av misogyni, som idag egendomligt nog omhuldas av många som menar sig vara feminister."Förmodligen är läsarens personliga hållning helt avgörande för exakt vad som blir det största med Doris Lessings författarskap. "Den femte sanningen" från 1962 handlar om en på den tiden okonventionell kvinna, Anna, ensamstående mor, före detta kommunist och författare som gått i stå i den nya tiden. Behagsjuk gentemot männen försöker hon leva som en fri kvinna. Här och var glimtar bilder av ensamma och tragiska hemmafruar i alla samhällsklasser; rätt många gånger diskuteras bra respektive dåligt sex. Men det övergripande temat kan snarare läsas som en konstnärs sanningssökande i alla riktningar, inte minst genom destruktiva förhållanden varav ett gör Anna närmast psykotisk. Fullt medveten stannar hon kvar, hon vill se vad som händer.- Det är verligen en "quest", en resa. Det är det drivet som jag också tycker är det viktigaste i hennes författarskap. Hon är en av de få riktigt intellektuella vi haft under 1900-talet. Man skulle inte säga att Sartre var en manlig intellektuell. Doris Lessing är en intellektuell, som samtidigt skriver romaner, som pressar det mänskligas, det skapandes möjligheter - och ingenting annat, säger Birgitta Holm, professor i litteraturvetenskap.Även om hon inte håller med Akademien går hon med på att Lessing ibland beskriver synen på kvinnor och kvinnors trångmål, åtminstone utifrån en viss tid. Lättheten till självkritik och skillnaden i förväntningar på pappor respektive mammor är Lessing också bra på. Ännu en kvinnas sammanbrott finns i "Staden med fyra portar" där Martha Quest gör en inre resa.- Hon låter Martha möta det här med att ständigt ha omtanke om andra. Det som gör att du lättare kan plottra bort dig själv. Sedan möter Martha självhataren som kan vara en följd av hela den här kvinnoskolningen i omsorger. Men i huvudsak handlar denna resa om att nå en ny dimension, om att utforska mänskliga erfarenheter. Det menar även Billy Gray, lektor i engelsk litteratur vid Luleå tekniska universitet, som skrev sin avhandling om Doris Lessing och sufismen. Oavsett -ism behåller Doris Lessing sin civilisationskritiska inställning. Just Martha Quests sammanbrott ser Billy Gray som ett försök att bryta igenom och ta sig bortom de kategorier Lessing finner begränsande - ras, kön och politisk hemvist. - Martha förstår att det finns ett medvetande över och bortom alla de här definitionerna. Det handlar om universell erfarenhet.
Prismotiveringen
"Den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!