Djungelbok med Gadd och kung fu

Mowgli tar vargflickan på brösten och farsan Baloo tar till nävarna i varje konflikt. Bagheera är en kokett transa, och djungeln ligger på ett Sergels Torg efter katastrofen.

Djungelboken. Mowgli (Kristofer Fransson) på Sergels Torg tillsammans med sitt varggäng. Foto: Jonas Ekströmer/Scapix

Djungelboken. Mowgli (Kristofer Fransson) på Sergels Torg tillsammans med sitt varggäng. Foto: Jonas Ekströmer/Scapix

Foto:

Kultur och Nöje2006-12-28 00:25
Här drar Mowgli runt med sitt varggäng, det är här han försöker överleva, under närgången övervakning av Baloo och Bagheera som fungerar som hans fosterföräldrar i djurvärlden.
För djuriskt är det. "Djungelboken" på Stockholms stadsteater må vara förflyttad till en ödelagd storstad, ett skräpigt Sergels torg täckt av försurningsgrön mossa, men även här är tillvaron på liv och död för en 14-årig pojke som är olik alla andra, och som hotas till livet av den grymme Shere Khan.

Just Mowglis utsatthet, hans utanförskap är egentligen själva kärnan i Rudyard Kiplings gamla klassiker, enligt regissören Alexander Mørk-Eidem gått till botten med en av sina ungdomsfavoriter.
Alla har vi väl någon gång i livet känt det där utanförskapet, att man är helt ensam, man vet inte vem man är. De flesta kommer ur det och andra gör det aldrig. Här blir det så konkret, de är djur, han är människa, det är en skärpt dramatisk form.
Den som sett Alexander Mørk-Eidems kritikerhyllade uppsättning av "En midsommarnatts dröm" på samma teater vet hur denne norske regissör kan leka och närma sig berättelsens nerv. I "Djungelboken" har han haft hjälp av kung fu-tränaren Yu Yan Kai. Han har också lånat friskt från filmer, dock inte Disney utan just kung fu och actionfilmer som "Kill Bill".

Leif Andrée, som björnen Baloo, med boxningshandskar och fet silverkedja, bärs fram av några toner från filmen "Rocky", innan han tar mikrofonen och börjar rappa.
- Han är godhjärtad men rå, lite bakom. Som en gammaldags gymnastiklärare ungefär. I varenda konflikt tar han till knytnävarna, säger Leif Andrée vars hårding till djungelbjörn till skillnad från Disneys stämmer väl överens med Kiplings original.
- Det blir säkert någon som vill ha biljettpengarna tillbaka.
Central för hela uppsättningen är den nyskrivna musiken av Eric Gadd. Under slutlåten är intet öga torrt, enligt Leif Andrée. Premiären är den 12 januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!