Det lönar sig att ta ton

Ta ton. Här är Kören Ta Ton som gav konsert på lördagskvällen i Gamleby kyrka. Från vänster Maud Axelsson, Johanna Nilsson, Birgitta Svensson, dirigenten Marie Dimpker, Pia A. Karlsson, Elisabeth Larsson, Katarina Engström och Barbro Lokrantz. En röst saknades på lördagskvällen, det var Lena Lindberg.

Ta ton. Här är Kören Ta Ton som gav konsert på lördagskvällen i Gamleby kyrka. Från vänster Maud Axelsson, Johanna Nilsson, Birgitta Svensson, dirigenten Marie Dimpker, Pia A. Karlsson, Elisabeth Larsson, Katarina Engström och Barbro Lokrantz. En röst saknades på lördagskvällen, det var Lena Lindberg.

Foto:

Kultur och Nöje2007-03-26 00:26
I fredagstidningen nämndes kören Ta Ton på två ställen. Det första handlade om lördagsmusiken i Gamleby kyrka, det andra gällde en konsert på Gränsö slott den söndag som kommer. Klart man blev nyfiken. Namnet kände nytt, men något sade mig att alldeles ny var inte kören.
Så sant så sant. Den har funnit i 3-4 år, först under Annika Dahls ledning, sedan Aron Nilssons. Att vi inte hört särskilt mycket av den kan bero på att den mest sjungit i körens ursprungsort, Loftahammar. Men sen tidigt i höstas är det Marie Dimpker som håller i det hela. Kör förresten - det handlar om en dubbelkvartett av damröster.
Vårmusik i Gamleby var konsertens rubrik. Och stilenligt inleddes den genom att Marie Dimpker alldeles ensam sjön den urgamla, folkliga Mora-koralen "Ack, bliv hos oss" från orgelläktaren. Där fanns kören också och under de sex följande numren stod kören kvar uppe på läktaren. Det var först med Anders Frisells "Gånglåt från Mockfjärd" som kören just gångade uppför kyrkans mittgång och tog plats i koret.

Innan dess hade vi fått höra både Alice Tegnérs "Ave Maria", Edvard Griegs "Våren", ett par svenska folkvisor och som avrundning "Vem kan segla förutan vind" i ett rent originellt arrangemang.
Kören har många vackra röster, och Marie Dimpker styr sin sångare med både vänlig och bestämd hand. Där uppstår dock ibland även lite extrema soprantoner vilket gör somligt i musiken lite väl skrikigt. I och för sig kan detta bero på kyrkans akustik, något som går att kolla på söndag uppe på Gränsö slott, alltså i en helt annan musikmiljö än Gamlebykyrkans.
Promenaden upp till kyrkans kor förde också med sig helt nya toner. Bland mycket annat sjöng kören Abba-låten "Thank you for the music" i ett arrangemang där altrösterna fick dominera och därmed forma en mildare klang.

Inslaget därpå blev ännu ett kast. De båda sopranerna Maud Axelsson och Johanna Nilsson sjöng duetten "Laudamus te" ur Antonio Vivaldis ståtliga "Gloria" och gjorde det vackert och avspänt till Marie Dimpers pianoackompanjemang.
Pianostolen tog körens Pia A Karlsson över snabbt för att i sin tur ackompanjera Marie Dimpkers soloinslag, Bellmans sköna "Aftonkväde". Men åter ett akustiktrassel. Pianot var ofta nära att överrösta Maries sköna sopranröst. Cembalo eller luta hade varit lämpligare för bimusiken. Men som för det mesta, man får hålla sig till det som finns.

Den aktuella konsertmiljön krävde naturligtvis även rent kyrkliga inslag. Först blev det den mest folkliga varianten av Lina Sandells "Bred dina vida vingar". Så ännu en psalm byggd på folkton, "Härlig är jorden", innan Marie Dimpker, helt utan ackompanjemang sjöng "Uti din nåd", även den en folklig koral fast från Transtrand.
Att kören Ta Ton är på gång att låta höra sig mer, det kändes genom hela uppträdandet. På söndag sker det då inom ramen för "Musik på Gränsö slott". Repertoaren blir nog i stort densamma. Fast sannolikt med byte från psalmer till något jazzigare.
Lördagsmusiken i Gamleby kyrka får sin final dagen innan. Tänk, fem lördagar rymde mars månad. Temat den sista marslördagen blir "Lillebror Söderlund i våra hjärtan". Med Marie Widerström som sångsolist och Eva Pierrou vid pianot.
Lördagsmusiken som sådan i Norra Pastoratet tar inte slut med mars. Aprils spelplats blir Västra Eds kyrka och under maj sker alltsammans i Dalhems kyrka. Det är bara att hålla ögonen öppna. Det met udda inslaget kommer 21 april i Västra Ed. Då får de lokala musikanterna storslaget sällskap i kyrkan av Camerata Nordica som dagen därpå flyger till Zagreb, inbjudna till Biennalen där för nutida musik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!