Den sanne Bellman

"Lovisa och Carl Michael" är årets stora SVT-juldrama med stjärnor ner i minsta biroll: Mikael Persbrandt, Reine Brynolfsson, Göran Ragnerstam, Anna Björk, Samuel Fröler I huvudrollen ger Tomas von Brömssen en helt ny bild av nationalskalden Bellman.

Krävande roll. Tomas von Brömssen som Carl Michael Bellman. "Rollen har varit som en historielektion för mig", säger von Brömssen som i januari börjar spela in nya avsnitt av "Saltön".Foto: Bengt Wanselius

Krävande roll. Tomas von Brömssen som Carl Michael Bellman. "Rollen har varit som en historielektion för mig", säger von Brömssen som i januari börjar spela in nya avsnitt av "Saltön".Foto: Bengt Wanselius

Foto:

Kultur och Nöje2005-12-22 00:25
Det dröjer länge innan han börjar sjunga.
Mycket medvetet förstås: Det är Bellman, sångaren, vi tror att vi känner till och nu vill vi höra honom sjunga, s j u n g någon gång, och när Tomas von Brömssen äntligen tar av sig sin perukpudrade Bellmankavaj och tar ton, då sitter vi på helspänn.
Och han sjunger. Men det låter inte som när Fred Åkerström sjunger Bellman. Inte som Sven-Bertil Taube, Cornelis Vreeswijk eller Mikael Samuelson. Det låtersom om en manisk performanceartist klämt foten i dörren till julrean på estnisk smuggelsprit.
"Så har du aldrig hört" är en hopplös klyscha, men så har du aldrig hört Carl Michael Bellman.

Tomas von Brömssen berättar att inspelningen av "Märk hur vår skugga", den första sång han sjunger i serien, var resultatet av en kupp från regissören Leif Magnusson:
- Ja, jag blev lite lurad. Vi repeterade scenen, men jag var övertygad om att vid själva tagningen skulle vi ta in en riktig Bellmansångare. Men så blev det ju inte. Sedan trodde jag att musiken skulle vara förinspelad, men
- Nejnejnej!

Regissören Leif Magnusson avbryter.
- Det var ju aldrig aktuellt. Det hade varit enklast för SVT:s tekniker. Men vi ville göra det så autentiskt som det bara gick och lämna öppet för improvisation. Musikerna sa att Tomas tappade takten vid något tillfälle, men det ger bara större kvalitet tycker jag.

Hur lät Bellman?
Ett stort problem under arbetet med "Lovisa och Carl Michael" är att ingen vet hur Bellman faktiskt lät. Texterna finns där - men hur framförde han sina sånger och epistlar? Magnusson valde det ovanliga draget att låta von Brömssen sjunga i falsett.

- Vi hade kontakt med en expert som berättade att på den tiden (sent 1700-tal) var det otänkbart att uppträda i en aristokratisk miljö utan falsettröst. Då måste Bellman också ha gjort det. Men det jag var ute efter är en känsla av att "ja, så var det nog". Ett förslag på hur det kan ha sett ut.
Tomas von Brömssen kallar falsettidén fantastisk.

- När Leif kom med den hoppade jag i taket. Det är verkligen att gå vid sidan om folks föreställning om Bellman. Det var otroligt spännande. Sedan tror jag att Bellman var expert på att anpassa sina nummer efter publiken. I en annan scen sjunger han på krogen, då tycker han att det är roligare, han känner sig mer hemma även om han är mer packad.
Tomas von Brömssens första reaktion på rollerbjudandet var blandad.
- Jag blev jätteglad - men skräckslagen. Leif sa till mig "Det här måste få kosta". Och det gjorde det. Manuset var otroligt krävande. Nu tänker jag på inspelningen som en fantastisk tid, som ett barnsligt, stort äventyr. Kläder, hästar och peruker. Det var som en historielektion.

Dialogen i "Lovisa och Carl Michael" är en av sort som vi knappast heller hört förut. Leif Magnusson kallar det för "1700-tal light".
- För mig är språket i historiska dramer ofta ett filter. Antingen pratar folk som i en hamburgerkö eller extremt högtidligt. Men vi måste inse att på 1700-talet talade folk annorlunda än i dag. Den största skillnaden var kanske den omvända ordföljden: "Vi tre här sitta skall innan jag på toaletten går".
- Det blev en delikat pastill för SVT också, de undrade om de verkligen skulle prata så där i serien. Men testvisningarna visade att man kanske stör sig på det under de fem första minuterna, sedan ger det snarast mer kvalitet.
Tomas von Brömssen instämmer:
- Det var nervöst när jag såg alla dessa "ack, söta mor" och "intet" i manuset, men jag vande mig förvånansvärt snabbt. Snart blev det en hjälp för oss att få berättelsen trovärdig.

Nu väntar ytterligare en omtalad SVT-produktion för Tomas von Brömssen. I januari börjar inspelningen av nya "Saltön"-avsnitt. Han ska också spela föreställningen "Fritt fall" med Ulla Skoog i Stockholm.
- Och sedan kommer "Bellman-musikalen". Eller inte...
"Lovisa och Carl Michael" visas i två delar, juldagen och den 27 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!