Jag var kung på lågstadiet. Min lärare fick ge mig en ny mattebok som egentligen var till för äldre elever, jag hade redan klarat alla uppgifter utan problem.
På mellanstadiet fortsatte jag att leverera. Min klass fick betyg på proven av vår lärare – vilket jag tyckte var suveränt – kanske till stor del att jag fick nästan enbart MVG.
Åren på högstadiet innebar inte samma dominans inom ämnet. Fast jag fortsatte ändå att hålla en rätt så hög nivå. Jag gick ut årskurs nio med ett VG i betyg i matematik.
Mina föräldrar hyllade mig, de var enligt egen utsago inga stjärnor inom matematikens värld när de själva gick i plugget.
Slutsats: jag hade inte ärvt deras gener just där.
Eller det hade jag nog – skulle det visa sig.
För på gymnasiet började problemen. Allt fler komplicerade uppgifter dök upp och jag fick kämpa hårt för att få till ett G i Matematik A.
Jag hade dock det obligatoriska Matematik B kvar och, för att använda ett slitet skämt, jag var mer borta där än Stevie Wonder på en orienteringstävling.
Att jag och några andra lika chanslösa klasskamrater fick specialundervisning hjälpte föga. Vi var vilse i alla formler. Hittade inte sambanden. Och det viktigaste av allt: vi förstod inte nyttan av det hela.
Anledningen till att jag berör just matematik är en debatt som har blossat upp på Svenska Dagbladet på sistone. Vissa vill ha mer matematik i skolan, vissa vill dra ner på det.
Jag har min ståndpunkt glasklar: matematik är viktigt. Men enbart det grundläggande som i min värld är plus, minus, gånger, delat och procent för att använda enkla termer. Det ska alla kunna.
Det jag kan tycka är överskattat är alla de här hemska formlerna. Låt mig ta ett exempel som ger mig dystra minnen: y - y1 = k * (x - x1).
Visst blir man konfunderad?
Jag förstår till fullo att det finns yrken där sådant är bra att kunna.
Men merparten har inte ett dugg nytta av det där, varken i arbetslivet eller privat.
Visst, det finns ungdomar som vet att de vill bli ingenjörer, kärnfysiker eller något annat yrke som kräver det där och då ska de givetvis få välja till den sortens matematik på gymnasiet.
Men de som inte finner sådant intressant ska inte behöva gå igenom sådana kurser. Lägg i stället till mer lektioner i naturvetenskap, samhällskunskap eller språk, betydligt viktigare enligt mig.