Baskonst på högsta nivå i Gamleby kyrka

Gamlebykonsertens solist, kontrabasisten Knut-Erik Sundquist och kvällens ensembleledare, cellisten Per Nyström.

Gamlebykonsertens solist, kontrabasisten Knut-Erik Sundquist och kvällens ensembleledare, cellisten Per Nyström.

Foto: Rune Engelbrektsson

Kultur och Nöje2010-11-15 00:00
I en annan artikel här ovan berättar jag om tonsättaren Liszts lek med tonerna i namnet Bach. Det hände på lördagskonserten. I går kväll, i Gamleby kyrka fick en liknande lek plats. Den konsertens finalnummer var Brahms underbara, romantiska Stråksextett nr 2. Där väver Brahms in tonerna i bokstäverna AGADHE, hans första stora förälskelses förnamn. Romansen dog, men tonerna andas av hopp.Men nu ska jag istället låta konsertens första akt få plats. Kammarensembler som Camerata Nordica har sällan dirigenter. Normalt är det den främste försteviolinisten som leder det hela. Gamlebykonserten blev annorlunda. Ledare var Per Nyström, förstecellisten. Och han skötte sitt ledarskap från sin stol på höger sida. Dock med stöd av Alexander Bard som var mycket tydlig i sin roll som kvällens konsertmästare. Förresten var Per inte bara ledare. Hela upplägget, med en norsk kontrabasvirtuos som solist, var Pers idé.Allt detta fick konserten att hamna vid sidan om standard för kammarmusik. Upptakten med Karl-Erik Welins stråkkvartett "Residuo" är ett praktexempel. Trots hans rykte som knepig avantgardist rymmer den kvartetten även varm romantik.Nästa inslag beskrevs i programmet som Aulis Sallinens "Aspekter på Peltoniemi Hintriks Sorgmarsch. Men sorgemarschens skapare är faktiskt en annan, Konsta Jylhä.Nåväl, det betyder kanske inte så mycket. Sallinens "Aspekter" är intressanta och låter ofta som samtal instrumenten emellan. Långa utlägg och korta motrepliker. Det beundransvärda är ensemblens suveräna framförande. Sorgmarschen kräver nästan en överjordisk koncentration!Efter detta var det då kontrabasisten Knut-Erik Sundquists tur att träda fram och berätta vad han skulle ge sig på: en rad "Melodier" av italienaren Giovanni Bottesini.- Det är Bottesini, världens främste kontrabasist, som ödelagt mitt liv, sade Knut-Erik. Som 17-åring mötte jag hans musik och är hans livstidsfånge sedan dess!Knut-Erik Sundqvist är ett fenomen. Och hans humör inspirerar hela ensemblen. Synd bara att inte kyrkan fylldes. Då hade ännu fler gått lyckliga hem i går.I kväll spelar Knut-Erik samma program på Kalmar Slott. Och på tisdag på Oskarshamns Folkhögskola. Har du chansen - ta den!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!