Asien ständigt närvarande

Feng shui har styrt hur Sanna Myrttinen hängt sin utställning på Storgatan 31.

”Det här är en kvinna,” berättar Sanna Myrttinen om den mycket stiliserade formen på tavlan ”Going to town”. Hon är mycket inspirerad av asiatisk konst och försöker i linje med den att stilisera sin former så mycket som möjligt.

”Det här är en kvinna,” berättar Sanna Myrttinen om den mycket stiliserade formen på tavlan ”Going to town”. Hon är mycket inspirerad av asiatisk konst och försöker i linje med den att stilisera sin former så mycket som möjligt.

Foto:

Kultur och Nöje2005-02-05 00:25
Sanna Myrttinen fascineras av färg, form, Asien och feng shui. Med dessa ord kan också hennes konst sammanfattas, det är omsöm sprudlande färgglatt, ömsom spartanskt svartvitt, men genomgående är de enkla och stringenta formerna. Här talar linjer som renodlats till sin allra renaste substans direkt till sinnena.
? Jag har fått inspiration från mina resor i Indonesien, säger hon.
Två gånger har hon varit där, men ganska länge båda gångerna så hon hann med att resa runt och att inspireras.
? Asiatisk konst är en stor inspirationskälla för mig för den är ju så annorlunda än den västerländska.
Och det är här feng shui och det avskalade kommer in.
? Det här är en kvinna, säger hon och visar på målningen ?Going in to town? där ett svart penseldrag visar en mycket stiliserad kvinna.
Hon förenklar så mycket som möjligt, samtidigt som det ligger som en dimma över flera av motiven. De indonesiska kåkstäderna blir närmast till geometriska mönster med utstickande tv-antenner.

Feng shui är närvarande på alla sätt. Sanna Myrttinen har gått med kompass i lokalen på Storgatan 31 där hon har vernissage på lördag, för här har det stor betydelse i vilket väderstreck de olika färgerna finns. I norr hänger blått och svart-vitt, i öster grönt och i söder rött och gult. Färgerna symboliserar olika saker: gult står för glädje, ljus och energi, rött står förkärlek, passion, god tur och liv, grönt är hopp och nystart och blått symboliserar frihet. Svart är kraft och styrka och vitt lugn och kontemplation ? tillsammans står de för harmoni.

Tekniken är en blandteknik i lager på lager med akrylfärg och papper. Papprena Sanna Myrttinen med förkärlek använder är tidningspapper och asiatiska bönepapper. De asiatiska tecknen skiner genom tunna lager av färg. Bönepappren bränns egentligen upp av den som ber, men här har de i.stället blivit en del av konsten. I målningen ?Prayor lamps? finns ett alldeles särskilt bönepapper från Vietnam.
? Jag lärde känna en vietnamesisk konstnär i New York och han hade det av någon anledning i sin packning. ?Here! You can have mine,? sa han.

? Jag var på norra Sumatra som nu är i stort sett borta. Därför tänker jag samla in pengar till katastrofområdet under vernissagen.
Eftersom hennes bror arbetar med ett biståndsprojekt i Acehprovinsen för den finska motsvarigheten till Sida kommer pengarna att gå till detta. Då vet hon att de kommer fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!