Ännu en film om livet i en kör
Triangeldrama. Karl Linnertorp, Livia Millhagen och Adam Pålsson i "Buss till Italien". Foto: Knut Koivisto
Foto:
Här kan vi återigen konstatera att körsång är det nya gruppsexet i filmbranschen, alltså ett sätt för hämmade medelklassmuppar att bli frigjorda från sina konventioner, uppryckta ur sina hjulspår och väckta ur sin villakoma. På det sättet känns "Buss till Italien" som en logisk fortsättning på "Såsom i himmelen", franska "Gosskören" och danska "Happy day".
Och idén, med två tonåringar som följer med en kör till Italien och alla komplikationer det för med sig, är riktigt bra. Synd bara att själva filmen inte är det. I stället är den ett hastverk med nollbudget, klumpigt klippt, dramaturgiskt svag och övertydlig. Allt skrivs på näsan, inget lämnas till publiken - och för säkerhets skull slängs en allvetande berättarröst in för att förklara för dem som ändå inte lyckats fatta vad som händer däruppe.
Helhetsintrycket blir att Daniel Lind Lagerlöf mest gjorde "Buss till Italien" för att hålla igång mellan två riktiga filmer.
Filmens styrka är att den på ett fint sätt visar hur generationsklyftan verkligen ser ut. Å ena sidan några halvdöda villapuckon som förväxlar livet med badrumsrenovering, å den andra två tonåringar som uppfinner hjulet varje dag och tror att de är spontana och intressanta för att de har teorier om hur man spelar in den bästa partymixen.
Det ligger något djupt trösterikt i att alla människans åldrar är lika patetiska, bara på lite olika sätt.
PÅ FILM
<B><FONT size=2>
<P>Titel:</B> Buss till Italien.<BR><B>Medverkande:</B> Livia Millhagen, Karl Linnertorp, Adam Pålsson med flera.<BR><B>Regi: </B>Daniel Lind Lagerlöf.<BR><B>Speltid:</B> 1 tim 30 min.<BR><B>Censur:</B> 7 år.</P></FONT>
<P>Titel:</B> Buss till Italien.<BR><B>Medverkande:</B> Livia Millhagen, Karl Linnertorp, Adam Pålsson med flera.<BR><B>Regi: </B>Daniel Lind Lagerlöf.<BR><B>Speltid:</B> 1 tim 30 min.<BR><B>Censur:</B> 7 år.</P></FONT>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!