"Aniara" blir jubileumsföreställning

Stockholms Stadsteater firar sitt 50-års jubileum med en tolkning av Harry Martinsons klassiska epos "Aniara". Med musik av Andreas Kleerup och med Helen Sjöholm i en av rollerna.

Helen Sjöholm som den blinda poetissan i "Aniara" på Stockholms Stadsteater. Premiär den 21 oktober. Foto: Petra Hellberg/Stockholms Stadsteater

Helen Sjöholm som den blinda poetissan i "Aniara" på Stockholms Stadsteater. Premiär den 21 oktober. Foto: Petra Hellberg/Stockholms Stadsteater

Foto: STOCKHOLMS STADSTEATER

Kultur och Nöje2010-10-22 00:00
"Aniara" blev en litterär händelse 1956. Expressen kallade poeten Harry Martinson för "Rymd-Harry". I en intervju frågade reportern "Vad käkar de egentligen?" varpå Martinson svarade att "resan skall fattas symboliskt. Det är en resa genom alla tider, då kan man ju strunta i potatisen och korven och äggen".Den resan har regissören Lars Rudolfsson tagit fasta på i sin dramatisering av Martinsons verk. När rymdskeppet Aniara träder fram ur kulisserna på Stockholms stadsteater förstår publiken snart att passagerarna, de som flytt den skändade jorden, lika gärna kunde ha varit vi, de som betraktar deras resa.- Det fina med föreställningen är att den säger mycket om tiden vi lever i och hoten som finns i dag. Men det är också en hyllning till teatern och teaterensemblen, det är ett modigt och bra sätt för Stadsteatern att fira 50 år, säger Helen Sjöholm. Hon spelar den blinda poetissan, en av föreställningens bärande roller med flera stora sångnummer. Helen Sjöholm berättar att manusets bitvis svårtolkade monologer var något som hon brottats med under repetitionerna.- Jag tror att det bästa man kan göra är att strunta i att försöka förstå. Att bara njuta av språket och bilderna och de känslor som uppstår precis i mig och inte tänka på vad det betyder, säger hon.I sin version av "Aniara" har Lars Rudolfsson låtit textens musikalitet träda fram. Resultatet är ett slags mellanting mellan musikteater och musikal. Stjärnproducenten Andreas Kleerup, som bland annat skrivit listettor till Robyn, kopplades tidigt in i projektet som kompositör. Med suggestiva beats lyfter han språket och skänker musiken en egen roll i pjäsen.- När Lasse frågade svarade jag ja på en gång. Det kändes som att äntligen var det någon som förstod vad det är jag försöker göra med min musik. Att min skiva blev så starkt förknippad med klubbvärlden är jättekul men det är egentligen bara en av flera uttrycksformer för det jag hör här inne, säger han och pekar på sitt huvud.- Det här var något att sätta tänderna i.Kleerup säger att han ganska snart kände vilken sorts musik som passade för pjäsen.- Redan på de första sidorna i "Aniara" så framgår det att döden är ständigt närvarande och det har varit något som följt med mig när jag skrivit musiken. Bejakandet av livet i skuggan av döden, säger han.
"Aniara"
"Aniara, en revy om människan i tid och rum" publicerades första gången 1956, boken består av 103 sånger. Verket bidrog till att Martinson fick Nobelpriset i litteratur 1974 som han delade med Eyvind Johnson.1959 sattes Aniara upp som opera på Kungliga Operan i Stockholm.På Stockholm stadsteater hade pjäsen premiär den 21 oktober, teaterns 50-årsdag.I rollerna: Helen Sjöholm, Sven Ahlström, Iwa Boman, Katharina Cohen, Dan Ekborg, Albin Flinkas, med flera.Dramatisering: och regi: Lars RudolfssonMusik: Andreas Kleerup i samarbete med och arrangemang av Carl Bagge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!