Filmmagi nÀr musiken spelar huvudrollen

Lou Reed.

Lou Reed.

Foto: MONIKA ZAUGG

Krönika2018-01-20 13:50

Under gĂ„ngna helgerna passade jag pĂ„ att streama hem nĂ„gra av de filmer jag missade pĂ„ bio under fjolĂ„ret. DĂ€r visade sej ”Baby driver” vara en överraskande kul upplevelse. Inte för historiens skull – den Ă€r konventionell – utan för den underhĂ„llande blandningen av biljakt, gangsterdrama och söt kĂ€rlekshistoria.

Men det som gör filmen till en pÀrla Àr sÀttet som musik tillÄts spela en viktig roll, ja rentav huvudroll i skeendet. En lÄng rad lÄtar frÄn senaste halvseklets musikarv driver pÄ handlingen och mycket Àr koreograferat i bild pÄ ett genialt sÀtt i takt med musik och texter. Mycket riktigt har regissören Edgar Wright en och annan musikvideo i sin jobbresumé och hÀr för han över mycket av estetiken frÄn denna konstform till bioduken. Det funkar!

Ett av mĂ„nga lyckade exempel Ă€r nĂ€r filmens rĂ„nargĂ€ng tar emot order frĂ„n sin boss inför en ny kupp. GĂ€ngets unga, superskickliga flyktbilsförare Baby snappar upp alla detaljer trots att han alltid bĂ€r öronsnĂ€ckor med musik frĂ„n sin iPod. I det hĂ€r fallet lĂ„ten du hittar först i mĂ„nadens lĂ„tlista, pianisten Dave Brubecks mĂ€rkliga ”Unsquare dance” (i 7/4 takt!). Medan Kevin Spaceys gangsterboss mĂ€ssar sina instruktioner följer kameran Babys fingrar som dansar mot en bordsskiva i takt med Brubecks pianoklink. Snyggt!

”Baby driver” fick mej att minnas andra filmer under Ă„ren dĂ€r redan existerande, inte specialskriven, musik ger extra nĂ€ring och styrka till skeendet pĂ„ duken. MĂ€rkligt nog skulle det dröja till 60-talets sista Ă„r innan nĂ„gon pĂ„ allvar lĂ€t pop- och rockmusiken ta plats pĂ„ detta sĂ€tt. Filmen var lĂ„gbudgetproduktionen ”Easy rider”. Steppenwolfs ”Born to be wild” skulle sĂ€kert inte blivit den klassiker den Ă€r om inte miljoner biobesökare fĂ„tt Peter Fonda och Dennis Hopper inprĂ€ntade pĂ„ nĂ€thinnan nĂ€r de grenslar sina hojar och ger sej ut pĂ„ kalifornisk road trip.

SuccĂ©n för ”Easy rider” blev en vattendelare nĂ€r den var med och bröt de mĂ€ktiga filmbolagens totala dominans i Hollywood. Nya, oberoende aktörer klev fram och med dom, sĂ„ smĂ„ningom, en ny generation regissörer som fĂ„tt rockmusiken inympad redan med modersmjölken. Det mĂ€rks i verk frĂ„n till exempel Wes Anderson och Cameron Crowe för att inte tala om Quentin Tarantino.

Vem minns inte John Travoltas och Uma Thurmans udda dans i ”Pulp fiction” till tonerna av Chuck Berrys ”You never can tell”? Eller en annan av mina Tarantinofavoriter, ”Jackie Brown”, dĂ€r Pam Grier ska bjuda en besökare pĂ„ kaffe och frĂ„gar om det skulle passa med lite musik. Hon blĂ€ddrar bland sina LP-skivor varvid besökaren undrar om hon inte har börjat med cd och hon svarar ”nej, jag har inte rĂ„d, jag har investerat för mycket tid och pengar i mina album”. SĂ„ framĂ„tblickande i en film frĂ„n 1997! LP-skivor Ă€r ju inne igen. NĂ€r sedan Tarantino lĂ„ter Pam Grier spela en skiva med The Delfonics slĂ„r han samtidigt ett slag för en stundtals bespottad genre, 70-talets mjuksoul.

Godis för bĂ„de öga och öra bjuder Sofia Coppola pĂ„ i sin film om Marie Antoinette. SĂ€llan har det groteska överdĂ„det vid 1700-talets franska hov - dyra tyger, smycken, flödande champagne, godis och bakverk - skildrats sĂ„ lĂ€ckert som i collaget med Bow Wow Wows ”I want candy”.

Musiken i bröderna Joel & Ethan Coens filmer Ă€r alltid vald med omsorg. I deras kultklassiker ”The big Lebowski” finns en fantastisk drömsekvens dĂ€r huvudpersonen The Dude, efter att ha blivit drogad, svĂ€var över Los Angeles med The First Editions psykedeliska 60-talslĂ„t ringande i öronen. Ett betydligt vĂ€rre drogrus skildras med smĂ€rtsam intensitet i ”Trainspotting” nĂ€r en medvetslös Ewan McGregor forslas till sjukhus. En bjĂ€rt kontrast till det idylliska i texten till Lou Reeds ”Perfect day” som hörs samtidigt.

Utflippat Ă€r det mest hela tiden i David Lynchs filmer, som scenen i ”Blue velvet” dĂ€r Dean Stockwell greppar en lampa som mikrofon och inför en udda skara mĂ€nniskor mimar till Roy Orbisons sorgesamt romantiska ”In dreams”. Drömmar spelar Ă€ven en stor roll i den mystiska och fascinerande ”Donnie Darko”. Slutscenen ackompanjeras av en sparsmakad tolkning av Tears For Fears-lĂ„ten ”Mad world”, som ger texten en ny dimension.

Vad Ă€r dĂ„ det mest gĂ„shudsframkallande musikögonblicket pĂ„ bio? Jag lĂ€gger min röst pĂ„ Stanley Kubricks ”2001 - ett rymdĂ€ventyr”. MĂ„nga förknippar Richard Strauss’ ”Also sprach Zarathustra” med Elvis Presleys showentrĂ©er, men Elvis valde stycket efter tips om den fantastiska inledningen pĂ„ ”2001”.

LÅTLISTA

THE DAVE BRUBECK QUARTET

Unsquare dance

STEPPENWOLF

Born to be wild

CHUCK BERRY

You never can tell

THE DELFONICS

Didn’t I (blow your mind this time)

BOW WOW WOW

I want candy

THE FIRST EDITION

Just dropped in (to see what condition my condition was in)

LOU REED

Perfect day

ROY ORBINSON

In dreams

MICHAEL ANDREWS FEAT. GARY JULES

Mad world

WIENER PHILHARMONIKER

Also sprach Zarathustra

I takt med musiken

Kaj Kindvall
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!