Redan pÄ 1920-talet, nÀr fÄ betraktade fotografi som konst, sÄg ungerskfödde Låszló Moholy-Nagy dess inneboende estetiska möjligheter. I Europa Àr han kanske framför allt kÀnd som en av företrÀdarna för den legendariska Bauhausskolan. Nu presenterar Fotografiska i Stockholm hans verk i utstÀllningen "Light play".
ââHans riktiga genombrott kom med fotografiet, dĂ„ han experimenterade med fĂ„gel- och insektsperspektiv och verkligen utmanade fotografiets grĂ€nser, sĂ€ger Daniel Hug, som Ă€r kurator och dessutom konstnĂ€rens barnbarn.
PÄ plats i Stockholm konstaterar han nöjt att utstÀllningen skulle ha fallit morfadern i smaken. Fotografiska har gjort förstoringar av originalbilderna, nÄgot som Moholy-Nagy sjÀlv brukade hÀnga bredvid sina mÄlningar. Bara ett fÄtal av de ursprungliga förstoringarna finns kvar.
ââDet fanns ingen kommersiell marknad för fotografiet sĂ„ de försvann. Vi kĂ€nner till tvĂ„ varav det ena Ă€gs av Guggenheimmuseet, sĂ€ger Daniel Hug.
Abstrakt konst och dadaism
Låszló Moholy-Nagy studerade juridik som ung men drogs tidigt till konsten och fotografiet. NÀr det första vÀrldskriget bröt ut tjÀnstgjorde han i den österrikisk-ungerska armén, dÀr han skissade under de lÄnga stunderna av vÀntan.
ââHan blev sĂ„rad och bestĂ€mde sig för att bli konstnĂ€r, för han tyckte att han kunde göra mer för mĂ€nskligheten som konstnĂ€r Ă€n som jurist, sĂ€ger Daniel Hug.
Moholy-Nagy flyttade frÄn en politiskt kaotisk situation i Ungern till Wien och senare Berlin, dÀr Europas avantgarde samlades under 1920-talet. Han experimenterade med abstrakt konst och dadaism, bland annat skapade han den dadaistiskt inspirerade kollagetekniken "fotoplastik", dÀr dagstidningar, geometriska former och fotografier förenas i minimalistiska kompositioner.
De kollagen Àr ocksÄ politiska, enligt Daniel Hug.
ââDe tar upp den politiska situationen i Tysklands Weimarrepublik men pĂ„ ett vĂ€ldigt subtilt sĂ€tt.
Bröt med normer
Politiken var inte en av hans huvudsakliga drivkrafter. ĂndĂ„ blev LĂĄszlĂł Moholy-Nagys brinnande tro pĂ„ modernismen kontroversiell. Han drogs ocksĂ„ senare till de ryska konstruktivisterna som efterstrĂ€vade en samhĂ€llsnyttig konst.
ââDet var ett nytt sĂ€tt att se vĂ€rlden pĂ„. Han ville bryta med de gamla normerna. Under den ungerska revolutionen var han politiskt aktiv men nĂ€r den misslyckades blev han mer försiktig med att ta för tydlig stĂ€llning, sĂ€ger Daniel Hug och fortsĂ€tter:
ââMen bara att göra abstrakt konst dĂ„ var politiskt. Hitler hatade nonfigurativ konst och Entartete Kunst ("degenererad konst").
Moholy-Nagy experimenterade med plast och andra material. Tidigt skapade han det sÄ kallade fotogrammet, ett begrepp han myntade för att göra fotografier utan kamera. Han placerade objekt pÄ ett fotopapper och exponerade det för ljus, i allt mer dynamiska konstruktioner. Daniel Hug pekar pÄ ett av fotogrammen:
ââIbland kan man identifiera vad det Ă€r för föremĂ„l ocksĂ„, titta det hĂ€r Ă€r stickor.
SjÀlv tycker han mest om kompositionen i sin morfars bilder.
ââDe speglar hans mĂ„lningar, dĂ€r det finns mĂ„nga vinklar. Det gör det i hans gatufotografi ocksĂ„, dĂ€r man ser gatornas diagonaler. Men det Ă€r sĂ„ mycket jag Ă€lskar med de hĂ€r bilderna, jag vĂ€xte upp med dem, sĂ€ger han.
Trodde pÄ modernismen
SjÀlv mötte Daniel Hug aldrig sin morfar, hans mamma var blott 13 Är nÀr Moholy-Nagy gick bort i leukemi. Men han kan sin familjehistoria: morfadern vÀxte upp i Ungern med sin mamma och morbror som konverterade till kristendomen. Han var judisk, utan kopplingar till varken pappan eller religionen. Han kom ocksÄ att bryta med konservatismens dragning till det förflutna.
ââHan ville leva i nuet. Han trodde pĂ„ att modern teknologi kan förbĂ€ttra ditt liv och ta dig bortom det öde du fötts in i. Han trodde pĂ„ moderniteten, att den kunde upplysa och utbilda mĂ€nniskor. Det Ă€r nog hjĂ€rtat i hans konst.
SÄ blev han ocksÄ tidigt lÀrare pÄ den inflytelserika Bauhausskolan. Daniel Hug tror inte att han var sÀrskilt omtyckt dÀr, eftersom han testade allt: metallskulpturer, konst, film och fotografier. Han var före sin tid och vissa kÀnde sig hotade. Dessutom var han grundaren Walter Gropius favorit, avslöjar Daniel Hug med ett leende.
ââHan var en ny typ av konstnĂ€r.