I en nĂ€ra framtid har mĂ€nniskoarten tagit ett steg framĂ„t. Ă tminstone vissa har sĂ„ kallat "accelerated evolution syndrome" â en förmĂ„ga att "odla" nya organ. Men detta nya tillstĂ„nd har klassats som olagligt och inte mĂ€nskligt av staten.
Paret Saul Tenser (Viggo Mortensen) och Caprice (Léa Seydoux) Àr performancekonstnÀrer som upptrÀder med underground-kirurgi, dÀr Caprice sprÀttar upp sin man och plockar ut hans nya organ framför publik.
Parets verksamhet granskas av ett par byrÄkrater frÄn det nationella organregistret (spelade av Don McKellar och Kristen Stewart). Liksom mÄnga andra blir de upphetsade av den grÀnsöverskridande konsten.
Samtidigt jagar regeringen och polisen en pro-evolutionsgrupp som menar att mÀnniskokroppens nya mutationer Àr en produkt av sin omgivning och har anpassat sig till en ny föda: industrialiseringens avfall. Evolutionsgruppens favoritmat Àr sÄledes en chokladkaka av plast som Àr dödlig för vanliga mÀnniskor.
"Crimes of the future" Ă€r David Cronenbergs första film pĂ„ Ă„tta Ă„r. Kanadensaren har heller inte gjort science fiction sedan den drygt tvĂ„ decennier gamla virtual reality-thrillern âExistenzâ (1999).
HĂ€rligt nog pĂ„minner âCrimesâ om de klassiska Cronenberg-filmerna frĂ„n 80- och 90-talen. Verk med mycket smink och proteser som utforskade kroppens och sexualitetens relation till teknologi. Som i âVideodromeâ (1983) dĂ€r snuff-filmer anvĂ€nds som tankekontroll, och âCrashâ (1996) om en subkultur av bilkraschfetischister.
Cronenberg skrev manuset till âCrimes of the futureâ 1998, och förutspĂ„dde redan dĂ„ vĂ„r samtids bioteknikboom i klimathotets skugga.
Saul Tensers krĂ€vande operationer försvagar honom, och gör att han behöver assistans av en biomekanisk sĂ€ng. Trots sitt sköra tillstĂ„nd blir han en motvillig posterboy för att âkirurgi Ă€r det nya sexetâ-scenen och dras in i ett noir-aktigt mysterium som sys ihop snyggt och förstĂ€rker filmens budskap.
Saul Àr ocksÄ en metafor för konstens betydelse. Hans mest personliga konstverk (bokstavligen frÄn hans djupaste inre) blir avgörande för mÀnskligheten. Det personliga uttrycket kan ha ett högt pris, men Cronenberg fÄngar varför det Àr essentiellt i en dystopi som försöker stoppa utvecklingen framÄt.