Det Ă€r lĂ€nge sedan skrĂ€ckfans har fĂ„tt uppleva exorcism vĂ€rd att skriva hem om. Den tyske regissören Daniel Stamm lĂ„g bakom âfound footageâ-rullen âThe last exorcismâ (2010), och trots titeln Ă€r Stamm uppenbarligen inte fĂ€rdig med genren.
Han ÄtervÀnder nu med en berÀttelse frÄn Boston, Massachusetts, dÀr en elitskola för katolska exorcister har tagit emot ett sÀrskilt svÄrt fall av demonisk besatthet. I en nutid nÀr dessa Àr fler Àn nÄgonsin, tydligen.
âPrey for the devilâ inleds med en förelĂ€sning som gör upp med katolska kyrkans tidigare exorcismer av âkĂ€ttareâ som bara har lidit av psykiska sjukdomar.
âVi mĂ„ste tala om psykisk ohĂ€lsaâ-temat fördjupas med nunnan syster Ann (Jacqueline Byers). Hon bĂ€r pĂ„ ett barndomstrauma orsakat av en schizofren moder. Eller sĂ„ var mamman besatt av en demon, vilket Ann Ă€r övertygad om. Genom sitt förflutna har hon dĂ€rmed skapat en personlig relation till DjĂ€vulen som kommer vĂ€l till pass nĂ€r ingen av de andra prĂ€sterna kan rĂ„ pĂ„ Lucifers andar.
Syster Ann ser mĂ€nniskan bakom demonen och anammar en mer empatisk exorcism i kontrast till den hĂ„rda âKristi-makt-betvingar-digâ-linjen. Att den första kvinnliga exorcisten har bĂ€ttre kontakt med kĂ€nslor Ă€n sina manliga föregĂ„ngare mĂ„ vara könsstereotypt, men det funkar i ett sammanhang som prĂ€glas av hĂ„rda motsĂ€ttningar i himmel och helvete, gott och ont, rĂ€tt och fel.
William Friedkins âExorcistenâ (1973) var sĂ„ realistisk och effektiv i skildringen av ett flickebarn som blivit DjĂ€vulens marionett att publiken inte hade mycket val förutom att tro pĂ„ katolicismen â och pĂ„ Max von Sydows prĂ€st som den enda rĂ€ddningen.
âPrey for the devilâ utnyttjar snarare samtidens skyhöga statistik vad gĂ€ller psykisk ohĂ€lsa och flörtar med idĂ©er om vetenskapens begrĂ€nsningar för att kunna rĂ€dda sjĂ€len.
Den Ă€r aldrig lika skrĂ€mmande, men otippat vĂ€lspelad â och ger inte publiken en död minut mellan alla besatta offer som vill tungkyssas, blöder larver ur ögonen och klĂ€ttrar i taket.