"Trendbrott" på årets Guldbaggegala

"En man som heter Ove" är både jättefavorit inför Guldbaggegalan och en stor publiksuccé. Ett "trendbrott", tycker regissören Hannes Holm.– Det är en ovanlig kombination och jag hoppas att det kommer att betyda något framöver, säger han.

Guldbaggenominerad. Rolf Lassgård i "En man som heter Ove". Filmen ligger fortfarande etta på den svenska biotoppen.

Guldbaggenominerad. Rolf Lassgård i "En man som heter Ove". Filmen ligger fortfarande etta på den svenska biotoppen.

Foto: Johan Bergmark/Pressbild

Film2016-01-04 14:19

Inför var och varannan Guldbaggegala har debatten rasat om huruvida de breda filmerna förbises till förmån för smala och kritikerhyllade verk.

Men när nomineringarna inför årets gala offentliggjordes på måndagen stod det klart att "En man som heter Ove" är en av filmerna med flest vinstchanser. Den kan kamma hem sex Guldbaggar, däribland tunga bästa film, bästa manliga huvudroll och bästa kvinnliga biroll.

Samtidigt är "En man som heter Ove" som bekant en rejäl publiksuccé. Den har setts av 611 000 svenskar – på tio dagar.

– Det är otroligt roligt att en film som den här verkar gå över alla led. Jag minns när jag gjorde min första film, då kom jag från teatern och flyttades från kultursidorna till nöjessidorna. Det är en uppdelning som jag tycker har funnits inom film på senare år, att de sätts i olika fållor, och det finns en fara i det, säger Rolf Lassgård som spelar huvudrollen.

Filmens regissör, Hannes Holm, är en av dem som tidigare kritiserat och till och med bojkottat Guldbaggegalan. Nu gläds han över de sex nomineringarna.

– Det här Guldbagge-spektaklet är så jäkla viktigt för vår bransch, det sänds i tv och då vill man ju att tv-tittarna ska känna igen filmerna som är omnämnda, säger han.

Precis som många andra uppmärksammar dock Hannes Holm att Helena Bergströms jättesuccé "En underbar jävla jul" inte fick några nomineringar i de allra tyngsta kategorierna.

– Bästa manus kan jag tycka att den borde ha varit nominerad i eftersom det uppenbarligen har funkat, det är inte lätt att skriva ett komedimanus som ses av över 600 000, säger Holm.

En annan stor favorit inför galan är Peter Grönlunds rosade "Tjuvheder" som också den har chans på sex priser – däribland bästa kvinnliga huvudroll, bästa manus och bästa regi.

– Det är jättekul att den har fått en så bra publik. När jag läste manuset från början tänkte jag att det kanske är en speciell liten klick människor som kommer att tycka om filmen, men den har visat sig fungera på så många olika typer av människor, säger Malin Levanon, som spelar huvudrollen.

Bland de mest nominerade filmerna återfinns också Lisa Aschans "Det vita folket" och Sanna Lenkens "Min lilla syster". Dessutom skrevs historia i och med att Linda Wassberg blev den första kvinnan i Guldbaggens historia att nomineras för bästa foto. Hon nomineras för sitt arbete med just "Det vita folket".

Den 52:e upplagan av Guldbaggegalan sänds i SVT den 18 januari och leds av Petra Mede. Det blir fjärde hon gången agerar programledare för galan. (TT)

Här är alla nominerade

Bästa film: "Efterskalv", "En man som heter Ove", "Min lilla syster"

Bästa regi: Magnus von Horn: "Efterskalv", Sanna Lenken: "Min lilla syster", Peter Grönlund: "Tjuvheder"

Bästa kvinnliga huvudroll: Shima Niavarani: "She's wild again tonight", Malin Levanon: "Tjuvheder", Felice Jankell: "Unga Sophie Bell"

Bästa manliga huvudroll: Rolf Lassgård: "En man som heter Ove", Ulrik Munther: "Efterskalv", Filip Berg: "Odödliga"

Bästa kvinnliga biroll: Bahar Pars: "En man som heter Ove", Eva Melander: "Flocken", Amy Deasismont: "Min lilla syster"

Bästa manliga biroll: Issaka Sawadogo: "Det vita folket", Mats Blomgren: "Efterskalv", Henrik Dorsin: "Flocken"

Bästa manuskript: Sanna Lenken: "Min lilla syster", Ronnie Sandahl: "Svenskjävel", Peter Grönlund: "Tjuvheder"

Bästa foto: Linda Wassberg: "Det vita folket", Göran Hallberg: "En man som heter Ove", Gösta Reiland: "Flocken"

Bästa klipp: Hanna Lejonqvist: "Min lilla syster", Anders Teigen: "My life my lesson", Kristoffer Nordin: "Tjuvheder"

Bästa kostym: Camilla Thulin: "En underbar jävla jul", Stella J Hox: "Kim", Mia Andersson: "Tjuvheder"

Bästa ljud/ljuddesign: Andreas Franck: "Det vita folket", Andreas Franck: "Jönssonligan – den perfekta stöten", Patrik Strömdahl och Jan Alvermark: "She's wild again tonight"

Bästa mask/smink: Jenny Fred: "Cirkeln", Jenny Fred: "Det vita folket", Eva von Bahr och Love Larsson: "En man som heter Ove"

Bästa originalmusik: Benny Andersson: "Cirkeln", Jon Ekstrand: "Det vita folket", Lisa Holmqvist: "Flocken"

Bästa scenografi: Ulrika Fredriksson: "Det borde finnas regler", Matilda Afzelius: "En underbar jävla jul", Kajsa Severin: "Tjuvheder"

Bästa visuella effekter: IXOR: "Cirkeln", Torbjörn Olsson: "En man som heter Ove", Torbjörn Olsson, Fredrik Pihl, Robert Södergren och Joel Sundberg: "LasseMajas detektivbyrå – Stella nostra"

Bästa kortfilm: "Audition", "Kung Fury", "Norra Storfjället"

Bästa dokumentär: "Every face has a name", "Förvaret", "Jag är Ingrid"

Bästa utländska film: "Carol", "Leviatan", "Timbuktu"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!