I slutskedet av en depression kan den dubbelbottnade kĂ€nslan av att inte vilja bli frisk infinna sig. Den som Ă€r sjuk ser bara en enda utvĂ€g â den att inte lĂ€ngre vilja leva.
SÄ var det för lÄngfilmsdebuterande Nina Hobert. 2017 hade hon lÀnge befunnit sig i en djup depression och hade bestÀmt sig: Livet skulle inte fortsÀtta, men innan det tog slut skulle hon filma sin nÀra vÀn Julia.
ââJag hade verkligen bestĂ€mt mig för att jag inte ville fortsĂ€tta livet och det hĂ€r skulle bli min avskedsfilm. Det var viktigt för mig att lĂ€mna nĂ„gonting av konstnĂ€rligt vĂ€rde efter mig, enligt en slags konstig lojalitetsprincip gentemot livet, sĂ€ger Nina Hobert.
Döden i backspegeln
Men ödet ville annorlunda och arbetet med "Julia & jag" blev i stÀllet Nina Hoberts rÀddning. En dags filmande blev till en vecka, som blev till en mÄnad och slutligen Är. Och med tiden skedde en subtil förskjutning i Nina Hoberts drivkraft: I stÀllet för att göra en film för att avsluta livet ville hon fortsÀtta leva för att kunna avsluta filmen.
ââJag har haft döden i backspegeln under hela arbetet med filmen. Annars hade jag aldrig vĂ„gat. Hade jag vetat att jag skulle presentera det hĂ€r projektet för nĂ„gon i framtiden hade jag aldrig genomfört det, jag Ă€r inte lagd Ă„t det hĂ„llet. Det var bara en frĂ„ga om att jag ville lĂ€mna nĂ„got efter mig.
"Julia & jag" följer den excentriska och karismatiska vÀnnen Julia Werups liv och kamp för att ta sig ur ett missbruk. Men lika mycket handlar den om Nina Hobert, om hennes sökande efter ett svar pÄ varför hon inte lÀngre vill finnas till. Genom vilsenhet, sjÀlvhat och resor ut i vÀrlden söker de bÄda vÀninnorna efter rÀtt sÀtt att finnas till pÄ. Deras identiteter som barn till framstÄende kulturmÀn (filmregissören Richard Hobert och författaren och musikern Jaques Werup) nagelfars ocksÄ.
Men att vara sÄ sjÀlvutlÀmnande Àr inte en frÄga om mod, enligt Nina Hobert. Snarare ren och skÀr överlevnadsinstinkt.
ââJag kan inte identifiera mig med att filmen skulle vara modig. Om nĂ„gon blir jagad av en isbjörn handlar det ju inte om att ha sjĂ€lvdisciplin för att springa dĂ€rifrĂ„n, för vad Ă€r alternativet? Att bli uppĂ€ten? Det var lite samma sak för mig â jag hade inget alternativ, sĂ€ger hon.
Etisk kompass
Samtidigt infann sig ett slags etisk kompass. Om Nina Hobert skulle lÀmna ut Julia Werup mÄste hon ocksÄ lÀmna ut sig sjÀlv, och det var viktigt att "Julia och jag" inte skulle bli en film som profiterar pÄ nÄgon annans psykiska ohÀlsa. Och om Julia Werup inte hade tyckt om filmen hade den aldrig visats för nÄgon annan.
ââDen skulle aldrig nĂ„gonsin visas om hon inte hade kĂ€nt sig 100 procent trygg. Men hon Ă€r sĂ„ stolt och glad och tycker att den Ă€r vacker och Ă€kta, och att hon tycker om den Ă€r det viktigaste av allt i det hĂ€r, sĂ€ger Nina Hobert.
I "Julia och jag" upprepas Äterkommande frÄgorna "Vart Àr vi pÄ vÀg?" och "Vad Àr meningen med allt det hÀr?". I dag har Nina Hobert delvis hittat svaret.
ââJag har Ă€gnat större delen av mitt vuxna liv Ă„t att försöka bli nĂ„gon annan, och med filmskapandet kan jag lĂ€gga ned den kampen och i stĂ€llet vara den jag Ă€r. Jag kan anvĂ€nda mina egendomligheter till att skapa i stĂ€llet. Den meningen har jag hittat, sĂ€ger hon.
Ge hopp
NÀr filmen, som tidigare i Är vann priset Nordic Dox award pÄ dokumentÀrfilmfestivalen Cph Dox, nu ska visas för en större publik hoppas Nina Hobert att den ska ge kunna ge hopp till andra:
ââMin förhoppning Ă€r att filmen ska kunna fylla de mĂ€nniskor som behöver det med en stark kĂ€nsla av att de inte Ă€r ensamma. Att det finns kapacitet i alla ögonblick i livet, i alla tillstĂ„nd. De Ă€r inte en transportstrĂ€cka till nĂ„gonting bĂ€ttre, alla tillstĂ„nd Ă€r lika mycket vĂ€rda och fyller en funktion i livet.