Det Àr Ingrid Bergmans Är i Är. Om hon hade levt skulle hon ha fyllt 100, vilket bland annat uppmÀrksammades i Cannes i vÄras, dÀr hennes ansikte tapetserades över hela staden.
Det dÀr ikoniska ansiktet har fascinerat mÀnniskor vÀrlden över i decennier. Nu fÄr alla, gamla som (förhoppningsvis) nya fans en enormt fin chans att uppleva vad som fanns bakom den storslagna skönheten och begÄvningen. Grundmaterialet bestÄr av Ingrid Bergmans noggrant bevarade dagböcker, brev och filmer vilket gör att vi snabbt trÀnger in i hennes privata tankar i en befriande icke-kronologisk ordning.
Vid vĂ€rldspremiĂ€ren i Cannes pĂ„pekade en del kritiker njuggt att âJag Ă€r Ingridâ i större grad skildrar Ingrid Bergmans omtalade privatliv istĂ€llet för hennes yrkesmĂ€ssiga relationer och hennes skĂ„despelarteknik. Men det Ă€r knappast en brist, det Ă€r ju hela poĂ€ngen med filmen. I stĂ€llet för en mer gĂ€ngse form med objektiva Ă„sikter om hennes scenpersona fĂ„r vi höra hennes egna ord och blir serverade ett inifrĂ„nperspektiv, som blir fascinerande.
Alla svartvita, nÀstan magiska gamla filmbilder, glÀttiga familjefilmer, den vemodiga originalmusiken av Michael Nyman, Alicia Vikanders mörka stÀmma och nya, roliga och gripande intervjuer med Ingrid Bergmans barn, allt smÀlter samman pÄ ett hypnotiserande vis. Det blir en historia om en rastlös kvinna som sprÀngde grÀnser sÄ det sjöng om det, pÄ gott och ont.
Dessutom uppmÀrksammar naturligtvis Stig Björkman hennes digra film- och teaterproduktion, sÀtter in filmerna i sitt sammanhang och vi fÄr en mÀngd kuriosa pÄ köpet.
Det framkommer tydligt att Ingrid Bergman var mycket ambitiös och satte sitt arbete frĂ€mst. Till stor sorg för barnen som ibland saknade sin mamma sĂ„ förtvivlat nĂ€r hon var pĂ„ inspelning. Men i sina brev till vĂ€nnerna skrev Ingrid Bergman nĂ€stan enbart om â sina barn. Och det Ă€r dĂ€r, i skildringen av den stora Ingrid Bergmans mĂ€nsklighet som filmen lyfter. (TT)