"Clara Sola" skrĂ€llde – fick fem Guldbaggar

Debutfilmen "Clara Sola" svepte in frĂ„n den costaricanska djungeln och skrĂ€llde hem fem Guldbaggar – dĂ€ribland bĂ€sta film, bĂ€sta regi och bĂ€sta manus. Storfilmen "Utvandrarna" fick bara pris för sina effekter och Sveriges Oscarsbidrag "Tigrar" blev lottlös.

Nathalie Álvarez Mesén tar emot priset för bÀsta regi för filmen "Clara Sola" under Guldbaggegalan pÄ Cirkus i Stockholm.

Nathalie Álvarez Mesén tar emot priset för bÀsta regi för filmen "Clara Sola" under Guldbaggegalan pÄ Cirkus i Stockholm.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Film2022-01-24 05:19

Nathalie Álvarez Mesén blev drottning av Guldbaggegalan och fick gÄ upp pÄ scen tre gÄnger efter att hennes "Clara Sola", som ocksÄ blivit utsedd till Costa Ricas Oscarsbidrag, tilldelats tunga Guldbaggar.

– Att jag fĂ„r vara hĂ€r bland sĂ„ mĂ„nga fina kollegor som jag ser upp till! Tack. Jag hoppas att filmen uppmuntrar till att bryta mot det hĂ€r fucking patriarkala arvet som vi bĂ€r med oss, sade hon i sitt tacktal.

Filmen Àr en stillsam och poetisk berÀttelse om religiös mysticism, frihetslÀngtan och sexuellt uppvaknande för en kvinna i 40-ÄrsÄldern. Den utspelas pÄ bondvischan i Costa Rica och Àr en costaricansk-svensk-belgisk-tysk-fransk film med spansktalande skÄdespelare.

"Kommit lÄngt"

I sitt tacktal för bÀsta manus pÄpekade Nathalie Álvarez Mesén, som Àr svensk-costarican, att Filmsverige kommit lÄngt i sitt mÄngfaldstÀnk.

– Tack till alla som lĂ€ser manus tidigt och ger feedback. Jag kĂ€nner att vi har kommit lĂ„ngt dĂ€r det gĂ€ller mĂ„ngfald men det har krĂ€vts verktyg och jag hoppas att de hĂ€r verktygen inte försvinner innan vi kommer tillrĂ€ckligt lĂ„ngt. MĂ„ngfald Ă€r kvalitet. Heja Filmsverige!

Efter galan sÀger hon till TT att ett av filmens syften Àr att "vÀcka mÄnga inre revolutioner".

– Man fĂ„r ha samtal med sig sjĂ€lv om de hĂ€r Ă€mnena som filmen berör. Även i matriarkala hus förs patriarkala normer vidare. Det Ă€r normer som Ă€r sĂ„ gamla att man inte tĂ€nker pĂ„ dem som normer, man tĂ€nker pĂ„ dem som tradition. Att synliggöra dem, prata om det, bryta dem. Vi kan inte bli av med dem pĂ„ en generation, sĂ„ det hĂ€r Ă€r vĂ„rt bidrag för att komma vidare och göra det bĂ€ttre för nĂ€sta generation.

Gala med publik

FilmĂ„ret 2021 prĂ€glades av restriktioner, svaga publiksiffror och uppskjutna filmpremiĂ€rer. Årets Guldbaggegala hade Ă€ndĂ„, till skillnad frĂ„n förra Ă„ret, livepublik och sĂ€ndes frĂ„n Cirkus i Stockholm. Med en pandemipublik pĂ„ 500 personer gjorde Gina Dirawi comeback i tv-rutan efter nĂ„gra Ă„rs paus.

– Kul att vi har samlats hĂ€r ikvĂ€ll för att fira att jag Ă€r tillbaka i tv igen, vĂ€lkomna hit, sade hon under sin öppningsmonolog.

– Nytt för i Ă„r Ă€r att vi tagit bort musiken som spelas nĂ€r tacktalen Ă€r för lĂ„nga, i stĂ€llet har vi bytt ut det mot samlagsljud frĂ„n "Pleasure", tillade hon.

Före galan hotade "Pleasure"- regissören Ninja Thyberg med att "göra en Kanye" (springa upp pÄ scenen och protestera, reds anm) om inte debuterande Sofia Kappel skulle fÄ en Guldbagge. Men det slapp hon.

StorgrÄtande tackade den mycket rörda Sofia Kappel regissören Ninja Thyberg och resten av filmteamet.

– Tack Ninja, för att du hittade nĂ„got i mig som ingen annan gjort. "Pleasure" har förĂ€ndrat mitt liv och jag Ă€r sĂ„ glad för det. Du kommer aldrig att bli av med mig nu. Du mĂ„ste casta mig i nĂ€sta film, det Ă€r ett krav och alla har hört det. Tack för att du litade pĂ„ mig och grattis till oss.

Till TT sade Sofia Kappel efter att hon klivit av scenen:

– Min första tanke var "jag kommer att bajsa pĂ„ mig eller spy", om jag ska vara Ă€rlig. Det Ă€r bara sĂ„ sjukt, det sjukaste var att jag vĂ„gade satsa pĂ„ skĂ„despeleriet. Ännu sjukare att jag vinner det hĂ€r priset. Jag Ă€r mĂ„llös, jag hade inte förvĂ€ntat mig det hĂ€r, sade hon och fortsatte:

– Jag har allt att tacka Ninja för. Jag hade aldrig gjort den hĂ€r prestationen om det inte var för henne. Jag hade aldrig tackat ja till den hĂ€r rollen om det inte var för henne och jag hade inte vĂ„gat om det inte var för henne. Vi har gjort det hĂ€r tillsammans.

"Tigrar lottlös"

"Tigrar" av Ronnie Sandahl, som valts till Sveriges Oscarsbidrag, hade totalt fem nomineringar men blev helt utan priser. För storfilmen "Utvandrarna" blev det i slutÀndan bara en Guldbagge, för bÀsta visuella effekter.

Jonas Karlsson, prisades för rollen som Tycho Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" och tackade regissören Hannes Holm och sin fru nÀr han tog emot priset för bÀsta manliga huvudroll.

– Det hĂ€r var banne mig det finaste jag har fĂ„tt sedan jag konfirmerades, sade han i sitt tacktal och travesterade en kĂ€nd replik frĂ„n filmen.

Omdiskuterad dokumentÀr

Den stentuffa dokumentÀrkategorin togs hem av "Sabaya" av svensk-kurdiske filmaren Hogir Hirori. Filmen har blivit omdiskuterad och bland annat prisats pÄ Sundance. Den skildrar yazidiska kvinnor som rÀddas ur slaveri i det kaotiska al-Hol-lÀgret.

I fjol skrev New York Times ett reportage dÀr flera kvinnor uppgav att de inte ville medverka i "Sabaya". Hogir Hirori sÀger att kritiken Àr illa underbyggd.

– Det har pĂ„verkat filmen sĂ„klart, men jag tycker att det var orĂ€ttvis kritik. Ingen av tjejerna som var med i filmen har sagt det som stĂ„r i New York Times-artikeln, det har vi ocksĂ„ skickat till New York Times, sade han till TT efter galan.

Fakta: Vinnare 2022

BÀsta regi: Nathalie Álvarez Mesén för "Clara Sola"

BĂ€sta manus: Nathalie Álvarez MesĂ©n och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

BĂ€sta film: "Clara Sola", producerad av Nima Yousefi

BÀsta kvinnliga huvudroll: Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

BĂ€sta manliga huvudroll: Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

BĂ€sta dokumentĂ€r: "Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

BĂ€sta foto: Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Gullspira: Johan HagelbÀck

BĂ€sta internationella film: "Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

BĂ€sta kortfilm: "Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

BĂ€sta originalmusik: Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

BĂ€sta manliga biroll: Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

BĂ€sta kvinnliga biroll: Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

BĂ€sta visuella effekter: Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

BĂ€sta kostymdesign: Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

BĂ€sta ljuddesign: Erick Vargas Williams, ValĂšne Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola".

BĂ€sta produktionsdesign: Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

BĂ€sta maskdesign: Erica Spetzig – för "Pleasure"

BĂ€sta klippning: Hanna Lejonqvist och Dino JonsĂ€ter – för "VĂ€rldens vackraste pojke"

Hedersguldbaggen: Suzanne Osten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!