Nathalie Ălvarez MesĂ©n blev drottning av Guldbaggegalan och fick gĂ„ upp pĂ„ scen tre gĂ„nger efter att hennes "Clara Sola", som ocksĂ„ blivit utsedd till Costa Ricas Oscarsbidrag, tilldelats tunga Guldbaggar.
ââAtt jag fĂ„r vara hĂ€r bland sĂ„ mĂ„nga fina kollegor som jag ser upp till! Tack. Jag hoppas att filmen uppmuntrar till att bryta mot det hĂ€r fucking patriarkala arvet som vi bĂ€r med oss, sade hon i sitt tacktal.
Filmen Àr en stillsam och poetisk berÀttelse om religiös mysticism, frihetslÀngtan och sexuellt uppvaknande för en kvinna i 40-ÄrsÄldern. Den utspelas pÄ bondvischan i Costa Rica och Àr en costaricansk-svensk-belgisk-tysk-fransk film med spansktalande skÄdespelare.
"Kommit lÄngt"
I sitt tacktal för bĂ€sta manus pĂ„pekade Nathalie Ălvarez MesĂ©n, som Ă€r svensk-costarican, att Filmsverige kommit lĂ„ngt i sitt mĂ„ngfaldstĂ€nk.
ââTack till alla som lĂ€ser manus tidigt och ger feedback. Jag kĂ€nner att vi har kommit lĂ„ngt dĂ€r det gĂ€ller mĂ„ngfald men det har krĂ€vts verktyg och jag hoppas att de hĂ€r verktygen inte försvinner innan vi kommer tillrĂ€ckligt lĂ„ngt. MĂ„ngfald Ă€r kvalitet. Heja Filmsverige!
Efter galan sÀger hon till TT att ett av filmens syften Àr att "vÀcka mÄnga inre revolutioner".
ââMan fĂ„r ha samtal med sig sjĂ€lv om de hĂ€r Ă€mnena som filmen berör. Ăven i matriarkala hus förs patriarkala normer vidare. Det Ă€r normer som Ă€r sĂ„ gamla att man inte tĂ€nker pĂ„ dem som normer, man tĂ€nker pĂ„ dem som tradition. Att synliggöra dem, prata om det, bryta dem. Vi kan inte bli av med dem pĂ„ en generation, sĂ„ det hĂ€r Ă€r vĂ„rt bidrag för att komma vidare och göra det bĂ€ttre för nĂ€sta generation.
Gala med publik
FilmÄret 2021 prÀglades av restriktioner, svaga publiksiffror och uppskjutna filmpremiÀrer. à rets Guldbaggegala hade ÀndÄ, till skillnad frÄn förra Äret, livepublik och sÀndes frÄn Cirkus i Stockholm. Med en pandemipublik pÄ 500 personer gjorde Gina Dirawi comeback i tv-rutan efter nÄgra Ärs paus.
ââKul att vi har samlats hĂ€r ikvĂ€ll för att fira att jag Ă€r tillbaka i tv igen, vĂ€lkomna hit, sade hon under sin öppningsmonolog.
ââNytt för i Ă„r Ă€r att vi tagit bort musiken som spelas nĂ€r tacktalen Ă€r för lĂ„nga, i stĂ€llet har vi bytt ut det mot samlagsljud frĂ„n "Pleasure", tillade hon.
Före galan hotade "Pleasure"- regissören Ninja Thyberg med att "göra en Kanye" (springa upp pÄ scenen och protestera, reds anm) om inte debuterande Sofia Kappel skulle fÄ en Guldbagge. Men det slapp hon.
StorgrÄtande tackade den mycket rörda Sofia Kappel regissören Ninja Thyberg och resten av filmteamet.
ââTack Ninja, för att du hittade nĂ„got i mig som ingen annan gjort. "Pleasure" har förĂ€ndrat mitt liv och jag Ă€r sĂ„ glad för det. Du kommer aldrig att bli av med mig nu. Du mĂ„ste casta mig i nĂ€sta film, det Ă€r ett krav och alla har hört det. Tack för att du litade pĂ„ mig och grattis till oss.
Till TT sade Sofia Kappel efter att hon klivit av scenen:
ââMin första tanke var "jag kommer att bajsa pĂ„ mig eller spy", om jag ska vara Ă€rlig. Det Ă€r bara sĂ„ sjukt, det sjukaste var att jag vĂ„gade satsa pĂ„ skĂ„despeleriet. Ănnu sjukare att jag vinner det hĂ€r priset. Jag Ă€r mĂ„llös, jag hade inte förvĂ€ntat mig det hĂ€r, sade hon och fortsatte:
ââJag har allt att tacka Ninja för. Jag hade aldrig gjort den hĂ€r prestationen om det inte var för henne. Jag hade aldrig tackat ja till den hĂ€r rollen om det inte var för henne och jag hade inte vĂ„gat om det inte var för henne. Vi har gjort det hĂ€r tillsammans.
"Tigrar lottlös"
"Tigrar" av Ronnie Sandahl, som valts till Sveriges Oscarsbidrag, hade totalt fem nomineringar men blev helt utan priser. För storfilmen "Utvandrarna" blev det i slutÀndan bara en Guldbagge, för bÀsta visuella effekter.
Jonas Karlsson, prisades för rollen som Tycho Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" och tackade regissören Hannes Holm och sin fru nÀr han tog emot priset för bÀsta manliga huvudroll.
ââDet hĂ€r var banne mig det finaste jag har fĂ„tt sedan jag konfirmerades, sade han i sitt tacktal och travesterade en kĂ€nd replik frĂ„n filmen.
Omdiskuterad dokumentÀr
Den stentuffa dokumentÀrkategorin togs hem av "Sabaya" av svensk-kurdiske filmaren Hogir Hirori. Filmen har blivit omdiskuterad och bland annat prisats pÄ Sundance. Den skildrar yazidiska kvinnor som rÀddas ur slaveri i det kaotiska al-Hol-lÀgret.
I fjol skrev New York Times ett reportage dÀr flera kvinnor uppgav att de inte ville medverka i "Sabaya". Hogir Hirori sÀger att kritiken Àr illa underbyggd.
ââDet har pĂ„verkat filmen sĂ„klart, men jag tycker att det var orĂ€ttvis kritik. Ingen av tjejerna som var med i filmen har sagt det som stĂ„r i New York Times-artikeln, det har vi ocksĂ„ skickat till New York Times, sade han till TT efter galan.