Trafik i Västervik
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi noterar följande:
1) KÖ var den drivande kraften när det gällde att arrendera ut Västerviks hamn till Oskarshamn. "Ostkusthamnar" var det förlösande ordet. KÖ:s utspel stöddes av en, så gott som enig, politikersamling.
2) Efter tio år upphörde den, för Västerviks kommun, negativa utarrenderingen. Ingen politiker behövde ta något ansvar för denna enorma kapitalförstöring. Den nya hamnoperatören har ju lyckats vända utvecklingen.
3) Projekt Baltic Link, en Europaväg mellan London och Moskva via Sverige, har tigits ihjäl av alla politiska partier i Västerviks kommun.
Den senaste negativa händelsen för Västervik är att fem kommuner (bland dem Vimmerby) lånar ut 50 miljoner till Vägverket med avsikt att vägen från västkust till ostkust skall gå Göteborg-Jönköping, Nässjö, Vetlanda, Målilla, Oskarshamn istället för till Västervik, vilket ingen Västervikspolitiker tycks bry sig om.
Vad säger kommunchef Conny Jansson och kommunalrådet Harald Hjalmarsson om vad som nu planeras.