Telefonin var bättre förr
Ingen kontakt. Det har blivit större bekymmer med telefonin, anser Åke Möller.Arkivbild: Fredrik Sandberg/Scanpix
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Här ute i Fårhult är det ett flertal hushåll som inte haft någon fast telefon/bredband sedan stormen för drygt en vecka sedan, då en större telefonledning slets av av ett träd.
Dessutom är det extra känsligt, då man som i mitt fall sköter företaget på plats också. Ringer man 90 200 så möts man bara av en "robot", där man ska knappa in än det ena, än det andra, och det är fullständigt omöjligt att få kontakt med en mänsklig varelse, så att man kan få redogöra för problemets omfattning.
Fullständigt odugligt!
Så här var det aldrig förr, då Telia var statligt och alla hade samma service, oavsett var man bodde. Sverige var också, på den tiden före alla avregleringar, världens bästa och billigaste telefonland att bo i.
Nu ser vi konsekvenserna av detta i form av att många Teliaanställda fick gå, inklusive linjefolk, som resulterar i en kraftigt försämrad service, där vinstintressen styr, och allt har fördyrats. Stackars de få reparatörer som ska slita häcken av sig när stormarna sätter in.
Inte kommer det bli bättre av att Christer Gardell köpt in sig i Telia med krav på att Telias stora vinst ska delas ut till aktieägarna, istället för att upprätthålla god service åt alla kunder.
Alla dessa avregleringar, inklusive elbolagen, har inte gjort det enklare och billigare för konsumenterna, då alla chefer och direktörer styrs av en ohämmad egoism att tjäna så mycket som möjligt själva genom uppdrivna priser och försämrad service.
Dessa viktiga samhällsfunktioner, som telefoni och elförsörjning, borde snarast återgå till ett statligt ägande och ansvar så som det var förr, för att trygga alla dess funktioner som det en gång var tänkt.
Var finns det folkliga upproret mot detta? Det var faktiskt bättre för...