KLT bidrar till drivhuseffekten

Västervik2004-10-26 01:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kalmar Läns Trafik kommer att höja biljettpriserna från den 1 november. Styrelseordförande Jan-Olof Wernersson (m) motiverar det med att man då hämtar in lite av årets väntade underskott. Han säger att ?alternativet hade varit att lägga det på skattebetalarna och då tyckte vi att det är bättre att resenärerna får stå för det?. Men vad sänder det för signaler? KLT:s vd säger att orsaken till de högre kostnaderna är att allt fler väljer att åka kollektivt. Han är medveten om att en höjning av avgifterna kommer att innebära att en del i stället tar bilen.
Nyligen blev det ramaskri då det började talas om att stänga Barsebäck trots att kärnkraftsverket i praktiken stått för en ganska obetydlig del av den svenska energiproduktionen de senaste åren. Istället menade kritikerna att det skulle bli ?smutsig kolkraft? som producerar elen. Nu väntar jag på att samma miljöengagerade människor som förespråkar kärnkraft för att minska koldioxidutsläppen också protesterar mot KLT:s prishöjning. Sverige har som mål att minska koldioxidutsläppen, något som länets kommuner också beslutat om via Agenda 21. Syftet är att minska drivhuseffekten så att människan inte orsakar fortsatta klimatförändringar. Om det ska finnas någon trovärdighet i det målet så måste vi också via skattesedeln vara beredda att betala för exempelvis låga biljettpriser på bussar och tåg. Därför bidrar KLT:s prisökning till att öka på drivhuseffekten.
Läs mer om