Gratis parkering i Västervik

Västervik2006-02-15 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommentar till insändare i VT onsdagen den 8 februari 2006. För en vecka sedan fick jag ett "Lycka till" på VT:s insändarsida med anledning av mitt medborgarförslag om gratis parkering i Västerviks kommun. Jag tackar och stödet är välkommet.
Förslag som innebär en sänkning av det totala offentliga avgifts-/skattetrycket får sällan gehör i de politiska församlingarna! Orsak är att aptiten hos flertalet politiker och till dem knutna tjänstemän är mycket stor när det gäller att ytterligare öka den offentliga ekonomiska makten på den enskilde medborgarens bekostnad.

Visserligen har procentuttaget för kommunalskatt inte höjts på senare år men i gengäld har kreativiteten varit stor när det har gällt att införa nya avgifter/skatter. Särskilt populärt har det varit att ytterligare beskatta såväl bilismen som vår livsnödvändiga energi för uppvärmning, belysning och produktion. Något som irriterar kommunpolitiker är att det i de flesta fall är det staten som lägger beslag på de nya avgifts-/skatteinkomsterna. Såväl energiskatter som alla de avgifter/skatter som bilisterna betalar går nästan fullt ut till staten.
Uppfinningsrikedomen när det gäller att lägga beslag på en större del av vårt lands totala gemensamma ekonomiska kaka är dock inte så mycket sämre ute i kommunfullmäktigeförsamlingarna än vad den är i riksdagen. Många kommunpolitiker ser möjlighet till ytterligare kommunalskatt genom exempelvis lokalt höjda energiavgifter och mer avgiftsbelagd parkering.

Hur det kommer att gå med mitt förslag när det skall avgöras i Västerviks kommunfullmäktige har jag ingen aning om. Att jag skulle ha lättare att få gehör för att jag under tjugo års tid har varit moderat fritidspolitiker har jag svårt att tro. Förslag från mig och mina meningsfränder som har handlat om valfrihet eller sänkta avgifter/skatter har nästan alltid hamnat i papperskorgen trots att vårt land har den fria världens högsta skattetryck.

När det gäller kommunalskatten var det på 1950-talet exempelvis otänkbart med 30 procent. Om vi med­borgare inte ser upp i höstens val tvingas vi kanske att vänja oss vid 40 procent! Samma sak är det med arbetsgivaravgifter och moms. När det infördes för nästan ett halvt sekel sedan handlade det om enstaka procent, i dag handlar det om 30 respektive 25 procent. Och skulle nuvarande statsminister (s) få förnyat förtroende så kommer han säkert att tvinga Västerviks mycket populäre kommunalråd (m) att införa trängselskatt med skatteregistreringskameror vid Hermanstorp!

Avslutningsvis vill jag nämna att jag är självklart inte negativ till vare sig miljöbilar eller en södra infart till Västervik. Däremot har jag en bestämd uppfattning om hur ekonomin kring dessa skall hanteras. Och i båda fallen anser jag att den ekonomiska hanteringen är en statlig angelägenhet då bilismens avgifter och skatter nästan undantagslöst tillfaller staten. Upprepas skall också att en södra infart även fysiskt måste betraktas som en riks-/regionalangelägenhet då det är frågan om en transitväg för trafik till och från färja/oljedepå till övriga delar av landet.
Läs mer om